"אל תסגור את המקור"
"אל תסגור את המקור"מירי צחי

עובדי עיתון מקור ראשון הפגינו היום (ג') בירושלים מול משרדי הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, בקריאה לאשר את רכישת העיתון עד ליום חמישי הקרוב ובכך למנוע את סגירתו ואת פיטורם של העובדים.

העובדים הניפו שלטים הנושאים את שמו של דיוויד גילה ובו הם דורשים: "אל תסגור את המקור" ומבהירים כי פסילה (של העסקה) = סגירה (של העיתון). 

כזכור, בעקבות הודעת נאמן העיתון, רו"ח חן ברדיצ'ב, על כך שלא יוכל להחזיק עוד את העיתון מבחינה כלכלית מעבר לחודש אפריל, יאלץ העיתון להיסגר בסוף השבוע הקרוב באם לא תאושר רכישתו.

עובדי העיתון טוענים כי קיימים מניעים פוליטיים וכלכליים אשר מסכלים את אישור עסקת רכישת מקור ראשון על ידי קבוצת אדלסון המחזיקה גם בעיתון ישראל היום. העובדים אומרים היום כי אישורים גדולים ומורכבים יותר, כמו שינוי בחוק והסדר עם ערוץ 10 ועסקאות חברות הגז, אושרו במהירות רבה יותר.

הבוקר נפגשו נציגי העיתון באופן אישי עם גילה וניסו להסביר לו את חשיבות אישור העסקה. נציגי העובדים הבהירו כי גם לאחר רכישת העיתון, הובטחה להם עצמאות עיתונאית. בנוסף מקור ראשון מורכב משדרה עיתונאית ותיקה שיודעת מה היא עיתונות ועמידה בלחצים. עוד הם מציינים כי אין סיבה לחשוב שתחת 'ישראל היום' תהיה פחות עצמאות עיתונאית מאשר תחת כל מו"ל אחר, וכי כלל לא ברור אם בסמכות הממונה לעסוק בעניין שכן לא מדובר בסוגיה עסקית. הדגש העיקרי שהובהר לגילה הוא שהעיתון נמצא כעת על שעון עצר עד ליום חמישי בערב, וכי הוא חייב לאשר את העסקה כדי ש130 שכירים ועוד עשרות עובדי פרילאנס לא יאבדו את פרנסתם.

לצד מחאת העובדים, התפרסמה הבוקר בשער עיתון "מקור ראשון" מודעת תמיכה בעובדים ובקריאה לאישור העסקה על ידי עשרות אנשי רוח, עשייה ותקשורת, המורכבים משמות בולטים ומכל מגוון העמדות והדעות בישראל. במסמך נכתב כי "על הממונה לקבל החלטה מהירה. במצב שנוצר אנחנו קוראים לממונה לאשר את העסקה, שכן ספק אם העיתון יוכל לשרוד את תקופת העמדתו המחודשת למכירה."

על המסמך חתומים בין השאר פרופ' אסא כשר, פרופ' מני מאוטנר, פרופ' ידידיה שטרן, פרופ' אשר כהן, פרופ' משה נגבי, פרופ' ישראל אומן, פרופ' יחיעם וייץ, פרופ' ירון אזרחי, העיתונאי ירון לונדון, חתן פרס ישראל לתקשורת מוטי קירשנבאום, חתן פרס ישראל לתקשורת יעקב אחימאיר, חתן פרס ישראל לתקשורת אלכס ליבק, העיתונאית קרן נויבך, ח"כ זהבה גלאון, יו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין, יו"ר הכנסת לשעבר אברהם בורג, הזמר יהורם גאון, דני דיין לשעבר יו"ר מועצת יש"ע, יעקב אחימאיר ועוד.

הבוקר נוספו שמות נוספים למודעת התמיכה וביניהם פרופ' מרדכי קרמניצר, פרופ' אליאב שוחט, יונתן בשיא, פרופ' בנימין איש שלום, הרב דניאל שילה, עו"ד משה ליפשיץ, פרופ' אריה אלדד, רחל עזריה, דובי הלמן, יאיר צבן, ד"ר רן ברץ, נחמיה רפל, מזכ"ל הקיבוץ הדת, שהרה בלאו וזאב גליל.