באבי יאר הרוסי
באבי יאר הרוסילשכת רבה של רוסיה

כשישה עשר אלף יהודים הי"ד נרצחו על ידי הנאצים, במהלך מלחמת העולם השנייה, באזור "זמיובסקאיה באלקה" שבעיר רוסטוב ברוסיה. זה מקום הטבח היהודים הגדול ביותר בשטח רוסיה, ונקרא גם "באבי יאר הרוסי".

לפני שנתיים הרשויות ברוסטוב הסירו את לוח ההנצחה לזכר היהודים שנטבחו במקום והחליפו אותו בשלט אחר, ללא הזכרת היותם של הנרצחים יהודים.

הדבר עורר גל של גינויים מכל הצדדים והשבוע הכבוד לזכר הנרצחים – הושב בטקס רב רושם ומרגש.

זאת לאחר שהניסיונות להחזיר את הלוח באמצעות אפיקים משפטיים נכשלו, התנהל משא ומתן ע"י נשיא איגוד הקהילות ברוסיה ר' אלכסנדר ברדה, עם משרד התרבות, והוסכם על ניסוח מוסכם, תוך הזכרת היותם יהודים של רוב הנרצחים במקום.

בדברו בפני המשתתפים אמר רבה של רוסיה הרב לאזאר: "למרות הטרגדיה שפקדה את ארצנו בתקופת מלחמת העולם השניה, שוב אנו עדים לכוחות שמצהירים על אידיאולוגיה נאצית, הם צוברים השפעה בעולם המודרני. בכדי להתמודד איתם, אנחנו צריכים גם לזכור את האירועים הטרגיים של אותה תקופה קשה, רק אז יש תקווה שזה לא יקרה שוב".

לאחר תפילת 'א-ל מלא רחמים' ע"י רבה של רוסיה, הדליקו נרות נשמה רבה של רוסטוב ושליח חב"ד הרב חיים דנציגר ונשיא איגוד הקהילות ברוסיה ר' אלכסנדר ברדה.

בהמשך ביקרו הרבנים אצל מושל רוסטוב, שעדכן את הרב הראשי על הקהילה היהודיות המפתחת ברוסטוב, תחת רב העיר הרב דנציגר, בהם בית הכנסת, מרכז יהודי קהילתי פעיל, מקוה טהרה, בית ספר "אור אבנר" ועוד.

בבית הכנסת נערך מפגש עם ידידי ותומכי הקהילה ובמרכז היהודי נערך סיפוזיון יהדות עם עשרות צעירים יהודים, הנמנים עם בני הקהילה היהודית הפעילה ברוסטוב, בסיוע של השליח הרב שמואל סטולין.

בצהרי היום ביקר רבה של רוסיה הרב לאזאר, בבית החיים הוותיק בעיר, בו טמון האדמו"ר רבי שלום דובער נ"ע מליובאוויטש, ונשא תפילה מרגשת למען יהודי רוסיה, הרבנים והשלוחים.

רבה של רוסיה ורבה של רוסטוב ליד לוח הזיכרון החדש
רבה של רוסיה ורבה של רוסטוב ליד לוח הזיכרון החדש(צילום: