שחקני הקבוצות. כולם רוצים לגעת שוב
שחקני הקבוצות. כולם רוצים לגעת שובאלן שיבר

שלב רבע גמר פלייאוף הכדורסל נפתח השבוע עם משחקיהן של הפועל ירושלים והפועל תל אביב מול הפועל חולון והפועל אילת ונגמר הערב (מוצאי שבת) עם משחקיהן של מכבי תל אביב ומכבי חיפה נגד גלבוע גליל ועירוני נס ציונה.

זמן טוב לעשות סיכום למה שראינו ומה שעתיד להיות בהמשך הסדרה בין שתי הקבוצות.

סדרת רבע גמר הפלייאוף היא סדרת משחקים בין שתי קבוצות בשיטת הטוב מ-5, כאשר הקבוצה שתרצה להעפיל אל השלב הבא, שלב חצי גמר הפיינל פור של הליגה הישראלית תצטרך לנצח שלוש פעמים את הקבוצה שמנגד.

במשחק שהתקיים הערב בהיכל נוקיה ניצחה מכבי תל אביב שסיימה את העונה במקום הראשון את גלבוע גליל שסיימה במקום השמיני והאחרון מבין קבוצות הפלייאוף. תל אביב התקשתה מאוד מול האורחת מהצפון וברגעים גדולים אף פיגרה בזכות מטח שלשות של האורחים מהצפון בראשותו של עמית שמחון הצעיר שמראה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולתו ככל שהעונה מתקדמת.

ברבע האחרון נכנס סילבן לנדסברג לפעולה והראה למה מכבי פיספסה העונה כשבקושי נתנה לו דקות משחק. שלוש שלשות של לנדסברג ברבע הרביעי והמכריע עזרו למכבי לחזור מהפיגור הקטן שהיו בו ואף לעלות להפרש של 11 נקודות ממנו לא הצליחו שחקניו של דרוקר לחזור. בסיום - 99:93 למכבי, ניצחון שלישי העונה לצהובים על האדומים מהצפון. 

מה עתיד להיות: בכל העונות, מעולם לא הדיחה המדורגת שמינית את זו שמדורגת ראשונה, על פי המשחק הערב נראה שזה גם לא יקרה העונה. אחרי משחק שיא מבחינת גלבוע, אם לא הצליחה לנצח אותו לא נראה שתנצח בכלל ומכבי תעלה לחצי הגמר בזכות סוויפ של 3:0.

משחק נוסף שהתקיים הערב היה באולם רוממה שבחיפה שם מכבי המקומית אירחה את נס ציונה עם מאיר טפירו. במשחק בין הקבוצות הוותק לא נמצא בעמדת המאמן כי אם בעמדת השחקנים כאשר טפירו פוגש את חברו הטוב עידו קוז'יקרו. אמנם טפירו סיים את המשחק כקלע המוביל של נס ציונה, אבל הניצחון היה שייך כולו לחיפה ודונטה סמית' בראשה.

מאיר טפירו סיים את העונה הסדירה עם תואר מלך האסיסטים כשמסר 6.6 אסיסטים למשחק, השחקן שטפירו גבר עליו לאחר מאבק צמוד הוא דונטה סמית'. אבל דווקא הערב מי שניצח ביניהם בקטגוריה זו היה הזר המצטיין של הירוקים כשמסר תשעה אסיסטים במשחק. בחמשת המשחקים האחרונים מסר דונטה סמית' 45 אסיסטים - 9.0 אסיסטים למשחק.

סמית' הוביל את הירוקים מהכרמל לניצחון גדול על נס ציונה כשלמסירות שלו הוסיף גם 25 נקודות ו-10 כדורים חוזרים. נס ציונה לא יכלו על סמית' שלבדו ניצח את המשחק עבור הירוקים בתוצאה 78:67.

מה עתיד להיות: דני פרנקו אימן בשלוש סדרות פלייאוף ובשלושתם הפסיד, נדב זילברשטיין מעולם לא אימן בסדרת פלייאוף וכמוהו גם קבוצתו שלה זו הפעם הראשונה בשלב הזה של ליגת העל בכדורסל. כל בר דעת יודע כי בשלב הזה, הניסיון מהווה יתרון, מה גם שעם כל הכבוד למאיר טפירו והשחקנים הזרים של נס ציונה אין שם שחקן בסדר גודל של דונטה סמית' שבכל ערב נתון יכול לספק מספרים כמו הערב. חיפה עולה עם 3:1 לשלב חצי הגמר.   

במשחק שהתקיים ביום חמישי האחרון באולם הכדורסל שבבירה, ניצחה הפועל ירושלים את הפועל חולון במשחק צמוד ומותח עד לשניות האחרונות בתוצאה 89:83. שתי הקבוצות הפגינו משחק התקפה משובח אבל נטול הגנות כמעט. דווקא הסגולים מחולון התעשתו ראשונים ושיחקו באגרסיביות רבה ואף הצליחו לקזז את הפער שירושלים פתחה עליהם. המשחק המשיך להיות צמוד לכל אורכו, כששתי דקות לסיום המשחק ירושלים הובילה בנקודה אחת בלבד 82:81. לאחר פסק הזמן ירושלים חזרה מפוקסת יותר וממוקדת מטרה - לנצח את המשחק, וכך אכן עשתה בזכות יכולת נהדרת של ברייסי רייט ויותם הלפרין שקבעו בסיום 89:83 לזכות קבוצתם. במשחק הבא בין הקבוצות ירושלים מגיעה לאולם הפחים החם והמאיים, האם גם שם תנצח?

מה עתיד להיות: כל הנתונים עומדים לזכות ירושלים וכנגד חולון. פעמיים בלבד במהלך ההיסטוריה שקבוצה מהמקום השביעית הדיחה את זו שבמקום השני בסדרת הפלייאוף, ירושלים היא קבוצת ההתקפה הטובה בליגה עם 83.1 נקודות למשחק, בראד גרינברג אימן בשתי סדרות פלייאוף בליגת העל הישראלית ובשתיהן ניצח ואלעד חסין לא אימן מעולם בפלייאוף ובכלל לא אימן לפני חולון מעולם רק היה עוזרו של ליאור ליובין שהתפטר במהלך העונה, וכן ירושלים פגשה פעמיים את חולון בעונה הסדירה ופעמיים ניצחה. מישהו מהמר נגד ירושלים בסדרה?   

המשחק שהסתיים בתוצאה הכי מפתיעה היה המשחק של הפועל תל אביב מול הפועל אילת בחמישי האחרון גם כן. אילת שהגיעה כאנדרדוגית וכמדורגת חמישית ניצחה את הפועל המדורגת רביעית באולם הדר יוסף הביתי של האדומים.

עודד קטש הכין את קבוצתו כמו שכתוב בספר למשחק מול הפועל של המאמן הלאומי החדש, ולכל אורך המשחק אילת הובילה. שחקניו של אדלשטיין עוד ניסו לקזז פערים אבל תמיד אילת ידעה לחזור להובלה. הרבע השלישי נגמר בתוצאה 57:79 לזכות האורחים הרחוקים ובעצם סגר את העניין עבור האדומים מתל אביב במשחק הזה. הדבר שנזכור מהרבע הרביעי במשחק הוא הדאנק העוצמתי של טריקו וויט מאילת אחרי איבוד כדור נוסף של האדומים, אולי דאנק השנה. בסיום: 98:82 לאילת שגנבה את הבייתיות להפועל המקומית. 

מה עתיד להיות: במהלך המשחק הראשון בסדרה הניפו אוהדי האדומים שלטים בגנותו של יו"ר מכבי תל אביב שמעון מזרחי, כשעל אחד השלטים היה כתוב: "שמעון מזרחי - תתאבד כבר". לקבוצה התל אביבית כבר עומד עונש על תנאי של שני משחקי רדיוס לאחר התפרעות האוהדים במשחק הדרבי האחרון של העונה הסדירה, ונראה כי הקבוצה תושפע רבות מהתנהגות אוהדיה השרופים. האמת שחבל, כי סדרת המשחקים הצמודה הזו בין שתי קבוצות השוות ברמתן הייתה יכולה להיכנס לפנתיאון משחקי הפלייאוף בליגת העל. בכל מקרה ההיסטוריה מעידה כי בכל חמש העונות האחרונות תמיד המדורגת חמישית הדיחה את זו שלפניה שבמקום הרביעי. אילת תעלה לחצי הגמר ועשויה לפגוש שם את מכבי לשחזור גמר גביע המדינה. ואולי בכל זאת הפועל?