קוצרת שבחים. אנדורן
קוצרת שבחים. אנדורןפלאש 90

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת המלצות הצוות משותף להורדת מחירי החלב והבשר.

בראש הצוות עמדה מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן והשתתפו בו מנכ"ל משרד החקלאות, רמי כהן, מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, הממונה על התקציבים, אמיר לוי והממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה.

בין הצעדים עליהם הוחלט: ביטול המכס על ייבוא עגלים ופתיחת מכסה משמעותית פטורה ממכס לייבוא בשר טרי, פתיחת מכסות ייבוא פטורות ממכס בגבינות קשות, יוגורט ושמנת בהיקף של אלפי טונות בשנה, המהוות כ-20% מסך הצריכה של מוצרים אלה בשוק החלב.

הצוות בחר להתמקד במוצרי חלב ובשר המהווים למעלה מ-17% מהוצאות משפחה על מזון שעומדות על כ-2,251 ש"ח בממוצע חודשי. שווקים אלה מאופיינים במחירים גבוהים ביחס לעולם אשר נובעים מכשלי שוק, ממכסי יבוא ומדרישות רגולטוריות כגון כשרות ובהיעדר תחרות במספר מקטעים המרכיבים את שרשרת הייצור של חלב ובשר בקר.

הצוות ביצע עבודת מטה נרחבת שרוכזה ע"י אגף התקציבים במשרד אוצר, במסגרתה נפגש עם גורמים רבים מהתעשייה והמשק.

בתחום בשר הבקר, החליט הצוות על ביטול המכס על ייבוא עגלים, לרבות עגלים שמשקלם עולה על 250 ק"ג. כמו כן, תיפתח מכסה פטורה ממכס (0%) בהיקף של 5,700 טון לייבוא בשר בקר טרי. בנוסף, נמצא כי אין מידע מספק לצרכנים מצד רשתות השיווק בנוגע לאבחנה בין בשר טרי ובשר קפוא שהופשר המכונה לעיתים – בשר מיושן.

לאור זאת יקודמו תקנות לגבי סימון הבשר הנמכר ברשתות תוך אבחנה בין קפוא לטרי בכדי לעודד את התחרות במקטע זה ולהגן על הצרכנים מהטעיה. המהלך ילווה בתמיכה של כ-25 מיליון ש"ח בשנה לענף הבקר במרעה והסברה בנושא ההבדלים בין שיווק בשר טרי לקפוא, ויוקצה תקציב נוסף של 45 מיליון ש"ח לתמיכה בענף המפטמות על מנת לאפשר להן להסתגל לשינויים בשוק.

בתחום החלב, בוצעה השוואה מקיפה של מחירים ברחבי העולם ונבחנו מאפייני משק החלב במדינות רבות. מהנתונים עולה כי מחירי מוצרי החלב בארץ גבוהים בעשרות אחוזים מהממוצע ביחס למדינות ה-OECD, בעיקר בשל היעדר תחרות על המחיר לצרכן מצד המחלבות הגדולות ועלות דרישות הכשרות, כך גם במוצרים המפוקחים.

הצוות החליט על פתיחת מכסות ייבוא פטורות ממכס (0%) בהיקפים משמעותיים למגוון מוצרי חלב המהווים כ-20% מסך הצריכה של מוצרים אלה בשוק החלב: למעלה מ – 6,500 טון גבינות קשות, 1,250 טון חמאה ושמנת ו-1,500 טון יוגורט.

בנוסף, יגובשו נהלים חדשים לחלוקת המכסות הפטורות ממכס במטרה להגדיל את יעילות ההקצאה, בין היתר בכדי להבטיח כי ביטול המכס יוביל להוזלת המחירים לצרכן. כמו כן, תופעל תכנית ייעודית לתמיכה במחלבות קטנות אשר יגדילו את נתח השוק שלהן ואת מגוון המוצרים שהן מייצרות במטרה להגביר את התחרות בשוק המקומי. המהלך ילווה בהשקעה של 65 מיליון ש"ח לטובת התאמת רפתות לתקני איכות סביבה ולהגברת היעילות בתחום.

בנוסף, יגובש מנגנון חדש לחלוקת מכסות בכדי להבטיח שההטבה אכן תגיע לצרכן, ותעודד הבאת מוצרים זולים יותר לצרכן הסופי. ינקטו צעדים להגברת התחרות בשוק המקומי הכוללים מסלול תמיכה, שיופעל ע"י משרד הכלכלה, במחלבות מקומיות אשר יגדילו את היקף ומגוון המוצרים שהן מייצרות ותינתן תמיכה להתייעלות במגזר החקלאי.