ח"כ זאב בקבר דוד. השבוע
ח"כ זאב בקבר דוד. השבועצילום: פלאש 90

חבר הכנסת ניסים זאב מאשר בראיון ליומן ערוץ 7 כי בשיחותיו עם הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, עולה כי ראש הממשלה נתניהו ביקש לבדוק אם קיים היתר למסירת חלק ממתחם קבר דוד לכנסייה הקתולית.

דיווח זה של חבר הכנסת זאב מאשש באופן משמעותי ביותר את השמועות אודות כוונת נתניהו למסור את המתחם המכונה 'חדר הסעודה האחרונה' שמעל קברו של דוד המלך לידי הכנסייה.

בראשית דבריו שב חבר הכנסת זאב בתמצית על עיקרי הפרשה שבה "יש כאן ניסיון של הנוצרים לכבוש את מתחם קבר דוד בתואנה שזה מקום הסעודה האחרונה". עוד מזכיר זאב כי החל משנת 2009 נקבע על פי החלטת ממשלה כי כלל הסוגיות השנויות במחלוקת ונוגעות למקומות קדושים תוכרענה בידי ראש הממשלה ואנשי לשכתו. "ראש הממשלה לא תמיד יכול לעמוד בלחצים כאלה ואחרים", מציין זאב.

ביום חמישי האחרון התקיים סיור חברי כנסת במתחם קבר דוד ובמהלכו סיפר זאב על שיחתו עם הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, ובה סיפר לו הרב על בקשתו של ראש הממשלה נתניהו לבחון דרכים למסירה כלשהי של המתחם לבעלות הוותיקן, בין במתנה ובין בחכירה.

עוד מוסיף חבר הכנסת זאב ומספר כי אתמול (מוצאי שבת) שוחח שוב עם הראשון לציון בנושא. במהלך השיחה עדכן אותו הרב יוסף על כוונתו לכנס את מועצת הרבנות הראשית על מנת לדון בשאלתו ההלכתית של ראש הממשלה.

להערכתו האישית של זאב אין בכוונת ראש הממשלה להכריז כבר בביקורו הקרוב של האפיפיור על מסירת המתחם לידי הכנסייה, זאת בניגוד לשמועות שהחלו מופצות לאחרונה. זאת, להערכתו, בשל הרגישות הכרוכה בכך, אך עם זאת דברים יכולים להתפתח בעתיד ולשם כך מבקש ראש הממשלה לברר כבר כעת אם קיימת דרך הלכתית להתיר את המהלך.

זאב משוכנע שבמהלך הישיבה המיוחדת יבקש הראשון לציון חוות דעת הלכתיות שונות בהן גם של הרב שמחה קוק, חבר המועצה ומהלוחמים הגדולים נגד מסירת המתחם.

בדבריו מזכיר חבר הכנסת זאב כי הוא עצמו העלה שוב ושוב בתקופה האחרונה בכנסת את הנושא לדיון בשאילתות שונות שהפנה כלפי סגן שר החוץ, חבר הכנסת אלקין. "אלקין עלה ודחה אותי כאילו אני מטריד. הוא אמר תשובות בנוסח עיין תשובתי בהצעה הקודמת, אבל אנחנו לא רגועים. עם כל ההערכה לישרותו של אלקין אולי הוא לא יודע".

כאן המקום להזכיר את דבריו של חבר הכנסת אלקין בעבר לערוץ 7 ולפיהם כל הסיכומים הנבחנים מול נציגי הוותיקן עוסקים בסוגיות של ארנונה מיסוי וקרקעות וכולם החלו בתקופתו של אלי ישי כשר פנים ואם הדברים קיבלו את ה"הכשר" שלו ניתן להיות רגועים שישי אינו דן בהעברת נדל"ן כלשהו לוותיקן. חבר הכנסת זאב מכיר היטב את הטענה ולדבריו הוא הפנה את השאלה כבר בשעתו לאלי ישי עוד בהיותו שר פנים,ואכן נאמר לו שהדיונים נסובים אך ורק סביב ענייני מיסוי וארנונה, אך להערכתו המציאות שבעבר הייתה כזו ככל הנראה השתנתה, וככל הנראה לקראת ביקורו של האפיפיור בישראל יש מי שמנסה להפעיל לחצים מחודשים סביב דרישת המתחם בקבר דוד.

לטעמו של זאב במקום לדבר על אפשרות של מסירתו היה על ממשלת ישראל להחליט כהחלטת ממשלה שיש לטפח את המקום כאתר היסטורי יהודי הנוגע לכל אזרח בישראל.

באשר לחוות הדעת ההלכתית שתצא מאותו דיון במועצת הרבנות הראשית נזהר זאב מלהביע עמדה "חלילה לי מלהביע דעה. אני לא רוצה לחשוב מה ייאמר ומה לא. אני סומך על פסיקתו של הראשון לציון, אבל אסור שראש הממשלה יכרע ברך בפני האפיפיור".

גורם מדיני הבהיר בעבר בשיחה עם ערוץ 7 כי אין כל כוונה לממשלת ישראל להעביר את השליטה במקום לידי הכנסייה.