מרכז קניות בקנדה. ארכיון
מרכז קניות בקנדה. ארכיוןפלאש 90

רשות השידור הציבורית בקנדה CBC חשפה השבוע פרשה נוספת של ניצול עובדים זרים בקנדה, והפעם המדובר ברשת ישראלית, שהפעילה עגלות מכירה בקניונים. עיקרי הכתבה פורסמו בעברית באתר שלום טורונטו.

ישראלי בן 25, עבד עבור חברה מקומית, והוא הועסק במכירת מוצרים שונים בעגלות. לדבריו, הוא וחבריו עבדו מאות שעות מבלי שקיבלו תשלום והיו תחת איום קבוע של גירוש מהמדינה.

תחילת ההרפתקה המפוקפקת החלה בחודש ספטמבר, כאשר אנטון הגיע לקנדה וסבר (כך לטענתו), כי עבודה בעגלות תהיה אפיק לקבלת אזרחות קנדית. המעסיקים הבטיחו לישראלים שיעבדו עבורם שכר של 5,000 דולר בחודש והוצעו להם אפשרויות עבודה באוטווה, ונקובר או טורונטו.

את מחיר הטיסה שילם אנטון מכספו, ומעסיקיו הורו לו לשקר לאנשי ההגירה בשדה התעופה ולומר להם שהוא הגיע לקנדה כתייר.

עם הגיעו לונקובר המפקח על משמרות העבודה בקניונים הביא אותו לבית בנאנימו, שם שהה עם עוד ארבעה עובדים אחרים. נאמר להם, שהם יכולים לעבוד באופן בלתי חוקי או לשלם 500 דולר כדי להסדיר אשרת עבודה.

המפקח, לטענת אנטון, אמר לעובדים, שהם לא יקבלו שכר לפי שעה, אלא עמלה של 25 אחוזים מהמכירות, ואם הם אינם מסכימים לתנאים, אישור העבודה עבורם יבוטל והם יגורשו מקנדה.

השכר שקיבלו העובדים בפועל היה זעום, והמעסיקים ניכו משכר זה סכום של 225 דולר בגין הוצאות שכירות למשך שבועיים וקנסות שהוטלו עליהם בגין שיחות טלפון שניהלו במהלך העבודה.

הישראלי הגדיר את תנאי ההעסקה בעגלות כ"עבדות מודרנית", ולדבריו הוא קיבל סכום של 50 או 100 דולר עבור שלושה חודשי עבודה.

בחודש דצמבר האחרון גמר אומר להתלונן על ניצולו בידי מעסיקיו, והתגובה הקשה לא איחרה לבוא. המפקח הגיע לבית, נהג באלימות ואיים לרצוח אותו, כך לדבריו. הוא קיבל שיחת טלפון נוספת מאדם דובר עברית, שאיים להגיע ולירות בו כדור בראש. שיחה זו הוקלטה על ידי המשטרה הפדרלית.

"בישראל אם מישהו רוצה להשיג אותך, הוא קרוב לוודאי ישיג אותך. אתה מגיע עם תפיסה כזו למדינה... ולכן זה רע מאוד", אמר ל-CBC.

בשל האיומים נמלט אנטון למשטרה הפדרלית, ולאחר מכן עבר להתגורר במקלט של חסרי בית וביקש סיוע סוציאלי. לאור הטענות החמורות שהעלה העניקה לו מחלקת ההגירה אישור עבודה למשך שישה חודשים, והוא מצא עבודה חדשה בתקווה שיוכל לקבל אזרחות בשלב מאוחר יותר. שאר תשעת העובדים הישראלים הבלתי חוקיים גורשו מקנדה בגין עבודה בלתי חוקית והפרת תנאי הויזה.

מחלקת ההגירה קבעה, כי המקרה של הישראלי עונה להגדרה של קרבן סחר בבני אדם, והמשטרה הפדרלית פתחה בחקירה פלילית בנוגע לאיומים ברצח שהופנו אליו. בשנת 2011 גורשו עובדים ישראלים בלתי חוקיים שעבדו בעגלות באוטווה ובהליפקס.