שחרור מחבלים. ארכיון
שחרור מחבלים. ארכיוןפלאש 90

הצעת החוק של ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), אשר נועדה למנוע שחרור מחבלים רוצחים, אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה.

ההצעה אושרה ברוב של 7 תומכים, השרים אורי אורבך ואורי אריאל מהבית היהודי, השרים גדעון סער, גלעד ארדן ולימור ליבנת מהליכוד והשרים יאיר שמיר וסופה לנדבר מישראל ביתנו.

"למנוע את הדלת המסתובבת"

להצעה התנגדו שלושה שרים, יו"ר הועדה שרת המשפטים ציפי לבני, והשרים יעקב פרי ויעל גרמן מ"יש עתיד".

ההצעה קובעת, כי שופט יוכל לקבוע בשעת גזירת דינו של רוצח, כי לא ניתן יהיה לחון אותו במסגרת עסקה מדינית.

השר אריאל אמר בדיון, כי "הרוצחים והמחבלים צריכים לדעת שהם לא ישוחררו וזאת הרתעה משמעותית מול הטרור. ברוב מדינות העולם לא מנהלים מו"מ עם רוצחים וחוטפים וזה הרבה יותר טוב ממה שקורה במדינת ישראל בשנים האחרונות".

השר גלעד ארדן, אשר תמך כאמור בהצעה, ציין במהלך הדיון כי יש להוסיף להצעה תנאים בהם יהיה חייב השופט למנוע שחרור עתידי של הרוצח.

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אמר בתגובה לאישור הצעת החוק, כי "מדינת ישראל פתחה היום דף חדש ביחס למלחמה בטרור ובמחויבותה המוסרית למשפחות השכולות".

"שנים של סחיטה ושל שחרורי מחבלים סיטונאיים ייעצרו עם העברתו של החוק הזה בכנסת. אני מברך את השרים על תמיכתם בחוק, הבית היהודי יפעל במושב הקרוב להעביר את החוק ללא עיכובים ובמהירות", הוסיף בנט.

השר ישראל כץ בירך על אישור הצעת החוק ואמר כי "מדובר בחוק צודק ומרתיע שיימנע מישראל להיגרר למקרים של סחטנות וכניעה בעת מו"מ וישים סוף לשחרור המחבלים הרוצחים". 

ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) הגיבה לאישור החוק ואמרה "היום שמנו סוף לדלת המסתובבת". 

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בתגובה כי אסור לקשור את ידי הממשלה במו"מ המדיני. 

"כמובן שכל אחד ואחת מאיתנו היו רוצים לראות את הרוצחים הנתעבים נמקים בכלא עד יומם האחרון, אולם אסור לתת לכעס וליצר הנקם לנהל את המדינה. יש להשאיר לממשלת ישראל את מרחב התמרון לבצע גם בעתיד את שיקול הדעת ואסור לקשור את ידיה במסגרת תהליכי המו"מ המדיני", אמרה. 

יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין, מיוזמי החוק שימנע שחרור מחבלים אומר "אישור החוק בוועדת השרים קובע רף מוסרי חדש וראוי בהתנהלותה של ישראל מול ארגוני הטרור. החוק ימנע שחרור סיטונאי של הגרועים שברוצחים ויתרום רבות גם ליצירת הרתעה מול מתכנני הפיגועים ומבצעיהם".