יד שרה. ארכיון
יד שרה. ארכיוןהלל מאיר

לשרשרת הארוכה של מדינות שכבר נעזרות ביד שרה לצורך פיתוח מודל מקומי של מתן שירותי עזר ורווחה למען החברה המקומית, מצטרפת בימים אלו גם רומניה.

בבוקרשט, עיר הבירה הרומנית, יוקם פיילוט ראשוני של השאלת ציוד רפואי ושיקומי ושירותי רווחה נוספים בליווי ובהנחיית מומחי יד שרה.

מאז הוכרה יד שרה כגוף המייעץ למועצה החברתית-כלכלית של האו"ם, הואץ שיתוף הפעולה בין יד שרה למדינות רבות ברחבי העולם, כאשר מחלקת קשרי החוץ של יד שרה מתאימה לכל מדינה את המודל המתאים לה למען אזרחיה. הפעילות העולמית נעשית בעזרת מומחי יד שרה, אך ממומנת על ידי גופים מקומיים או בעזרת תמיכה ממשלתית.

כך, המודל המקומי של יד שרה ברומניה, יוקם על ידי עיריית בוקרשט, לאחר סדרת פגישות ותיאומים בין נציגי העירייה לנציגי יד שרה.

רק בחודש האחרון, ביקרו בבית יד שרה שר החוץ הצ'כי וראשי עיריית פאדובה באיטליה, מתוך מטרה להעתיק את שירותי יד שרה גם למען אזרחי מדינותיהם. עד היום, העניקה יד שרה לארגון הג'וינט העולמי את הליווי להקמת סניפים להשאלת ציוד רפואי ברחבי ברית המועצות לשעבר, כמו גם לקהילה היהודית בבואנוס איירס אשר הקימה מודל דומה תחת השם "מגן אבות", וכן למדינות שונות נוספות בהן הועתקו מודלים של יד שרה בתחומי הרפואה וההתנדבות החברתית.

בין היתר, הדריכו נציגי יד שרה גם את נציגי מדינת בנגלדש, אשר אינה מקיימת קשרים דיפלומטיים עם מדינת ישראל. מרכזי סיוע דומים, הוקמו בעזרת נציגי יד שרה גם באיטליה, בדרום אפריקה, באנגולה ובדרום קוריאה.

הנהלת עיריית בוקרשט בראשותו של ראש העיר סורין אופרסקו, הגיעה לאחרונה לסיור נוסף בבית יד שרה בירושלים. כשאת ביקורם של חברי הפמליה באגף להשאלת ציוד רפואי, במוקד המצוקה ובמרכז התצוגה והייעוץ, ליווה מאיר הנדלסמן מנהל קשרי החוץ של יד שרה.

בסיום הביקור אמר ראש עיריית בוקרשט "זהו ביקור נוסף שלי כאן. לאחר ביקורי הקודם הכנתי את המודל שאנו נעתיק לבוקרשט ובקרוב נזמין לעירנו את נציגי יד שרה. אנו מעוניינים לפתוח מרכז להשאלת ציוד רפואי ועוד מספר שירותים כדי לענות על הצרכים המידיים של רבים מהתושבים הזקוקים לשירותים אלו."

יצויין, כי מדינות רבות נוספות, בהן ארצות הברית, פולין, תורכיה, הודו, פנמה, אל סלבדור וירדן, מבקשות להעתיק גם אליהן את פעילותה חובקת העולם של יד שרה, ובימים אלה מקיימות מגעים לשם הפעלת המוקד המקומי של שירותי רווחה לאוכלוסיה המקומית.