תוהה. הרב גוטל
תוהה. הרב גוטלמכללת אורות ישראל

כמידי שנה מקיימים במכללת אורות ישראל את כנס עמדו"ת העוסק בכל שנה בנושא אחר. השנה, לקראת שנת השמיטה, החליטו במכללה להקדיש את נושא הכנס לנושא תחת הכותרת "החברה הישראלית ואתגרי שנת השמיטה".

בין היתר, הוזמנו אל הכנס יו"ר ועדת השמיטה הארצית הרב יעקב אריאל, הרב חיים דרוקמן, סגן השר אלי בן דהן ועוד ומרצים רבים אחרים.

אל הכנס הוזמן גם נציג הרבנות הצבאית אל"מ הרב אייל קרים שאמור היה לדבר בכנס על היערכות צה"ל לשנת השמיטה אך בסופו של דבר בוטלה הגעתו בשל אי קבלת אישור מדובר צה"ל להופעתו בכנס.

במכללה מדווחים כי למרות פניות חוזרות ונשנות מצד מארגני האירוע דובר צה"ל לא הסכים לשנות את החלטתו ואף סירב לנמק את סיבת הסירוב. "יש לציין כי אל"מ אייל קרים הסכים להגיע לכנס ואף נפגש בעבר בנושא זה עם הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא מכללת אורות ישראל", מציינים במכללה.

במכתב רשמי של דובר צה"ל המודיע לנשיא המכללה הרב פרופ' נריה גוטל, על אי מתן אישור להשתתפותו של אל"מ קרים בכנס נכתב כי "בהמשך לפנייתך, הבקשה נבדקה ע"י הגורמים הרלוונטים. הרצאת אל"מ אייל קרים, רמ"ח רבנות, לא אושרה. נשמח לעמוד לרשותך בעתיד", לשון המכתב.

הרב פרופ' נריה גוטל מסר בהקשר זה: "ידוע לי אישית כמה מאמצים עושה הצבא כדי להיערך לאתגר השמיטה שלפתחו. זה מה שהיה הרב קרים אמור להציג. ממה אם כן חושש דובר צה"ל: האם אימת החרדים נפלה עליו? או שמא אימת השמאל היא זו שמטרידה אותו? אישית ידוע לי שנמצאו פתרונות הולמים לכל המגזרים כולם. מדוע אפוא לא להציג זאת לרבים?".

בתגובה לדברים נמסר מדובר צה"ל כי "ההחלטה התקבלה משיקולים מקצועיים ופנימיים אשר איננו נוהגים לפרטם באמצעות כלי התקשורת, אלא בקשר הישיר והמקובל עם הגורמים הפונים אל צה"ל. מדיניות צה"ל לרכש פירות וירקות בשנת שמיטה גובשה על ידי הגורמים המוסמכים ברבנות הצבאית".