המסע המופלא
המסע המופלאיחצ

מגיע לנו גם זמן לצחוק. אחרי סידרת  ספרי המלחמה והשואה ששטפו אותנו בשבועות האחרונים (וזה עדיין בלי הסרטים וההצגות לסוגיהם), מגיע תור הצחוק. ספר רציני- מצחיק, שנון ומקורי שיעשה לכם טוב לכמה שעות.  

תכירו את אָזאטשו לוב פּאטֶל, פקיר הודי שרלטן. יום אחד הוא עוזב את הכפר הקטן שלו ועולה לרגל לפריז. שם, בסניף איקאה, הוא מבקש לרכוש את המילה האחרונה בתחומו: מיטת מסמרים חדשנית. אין לו אגורה, אבל הוא בטוח שבעזרת שטר אחד מזויף ומארז הטריקים הרגיל שלו הכול יסתדר. אבל הוא נסחף למסע פרוע והזוי, משעשע וטראגי, ברחבי אירופה, שראשיתו בתוך ארון של איקאה, ואחריתו רחוקה מאוד.

המסע המופלא של הפקיר שנתקע בארון של איקאה הוא מסע דון קישוטי משובֵב נפש של גבר נוגע ללב, נוכל ותמים, בחיפוש אחר חיים טובים יותר בעולם קשה כל כך. קשה בייחוד למי שנולדו בחלק הלא נכון שלו.

המסע המופלא של הפקיר שנתקע בארון של איקאה הוא קומדית מצבים מבריקה, אבל רומן פוארטולס לא מפחד, מבעד להתקפי הצחוק (ואני מבטיח כאלה), לעסוק גם בסוגיות הכואבות ביותר של העולם המודרני: הפקרות וניצול ילדים בעולם השלישי – דרך סיפור ילדותו של הגיבור ההודי, וסיפורם של מהגרי עבודה מעולם השלישי באירופה ובארץ – דרך סיפורים של קבוצת מהגרים סודניים אותם פוגש הגיבור במסעו.

הפיליטים מתוארים "הגברים שאיש לא רצה בהם בשום מקום. אין ספק שהמסע של ויראז' [פליט סודני] וחבריו הגיע לסופו, רק לא לסוף המיוחל... מישהו ודאי טרף את הכרטיסיות של בודהה. לא ייתכן שזהו גורלם של האנשים האמיצים האלה!"

לכן סופו האופטימי מאוד של הספר (בכל זאת קומדיה) מעורר השראה: "אזאטשו לא הפך לאחד שרק כותב סיפורים. הוא יותר ויותר מצא עניין בהגשת עזרה לאחרים והתמכר לענן העונג שנשא אותו גבוה לשמים בכל פעם שעשה מעשה טוב עבור מישהו. בעזרת הכסף שהרוויח מהתמלוגים של ספרו הקימו הוא ומארי עמותה שפתחה את דלתה בפני נזקקים והגישה להם עזרה."

סוגיה נוספת שפוארטולס עוסק בה בהומור רב היא תעשיית הספרים העולמית, שסיפורו האישי הוא סיפור סינדרלה שלה, כמו סיפור של הגיבור שלו.

רומן פוארטולס נולד בצרפת ב-1970 ונישא על ידי גחמות הגורל לספרד ואנגליה. עבד בתור די-ג'יי, מלחין, זמר, מורה ללשון, מתרגם, קוסם, נווט, דייל ושוטר במשטרת הגבולות (כך שהוא יודע על מה הוא מדבר שהוא מדבר על פיליטים).

כתב 7 ספרים שנדחו כולם בהוצאות לאור "אני כפייתי, מכור לכתיבה בכל מקום ובכל עת. את הספר הזה התחלתי לכתוב בטלפון הנייד בעמידה במהלך נסיעה צפופה ברכבת, מוקף אנשים, במקום צר בהרבה מארון של איקאה. ברחבי הבית שלי פזורים ברגע זה חמישה ספרים שונים בתהליך כתיבה. תמיד יש לי ביד איזה עט וניירות מסטיק או משהו, כי אתה אף פעם לא יודע מתי תבוא ההשראה.

כתבתי את הספר הזה מתוך מחשבה, שכאשר מישהו רואה אותנו בצורה חיובית, זה גורם לנו לרצות להיות אנשים טובים יותר. בשבילי יש רק גזע אחד, בני האדם. וככאלה, לא הוגן לשפוט את מי שנולד בצד זה או אחר של גבול. כל אחד מאיתנו היה יכול להימצא בצד השני, ומה אז? האם לא היינו רוצים ללכת על משהו טוב יותר?"

השם מטעה. אולי זהו יופיו בכך שנסתקרן לקוראו. אותנו הוא הצליח למשוך. חמוד, מצחיק ושנון. הוצאת כנרת זמורה בשיתוף מודן. 208 ע', 49 ₪