יפעת קריב
יפעת קריבצילום: פלאש 90

בעקבות חשיפת מצבור יצירות אמנות שנבזזו מיהודים בשואה דורשת חברת הכנסת יפעת קריב, יו"ר השדולה למען ניצולי השואה בכנסת, להשיב את היצירות לעם היהודי.

נזכיר כי בשבוע שעבר מת קורנליוס גורליט, שהחזיק באוסף אמנות נדיר הכולל 1280 יצירות אומנות ששוויין מוערך בכמיליארד ארו. את היצירות אסף גורליט כמו גם אביו מתוך ידיעה ברורה שמדובר ביצירות השייכות ליהודים שנספו.

בראיון ליומן ערוץ 7 תוקפת חברת הכנסת קריב את הודעתו של מוזיאון לאמנות בברן בירת שווייץ ולפיה גורליט החליט להוריש לו את אוסף האמנות הענק שנגנב מהיהודים ע"י הנאצים. לדבריה להחלטה שכזו אם אכן הייתה אין כל משמעות שכן היצירות שייכות לבעליהן היהודים שנרצחו או לעם היהודי כולו.

קריב מדגישה כי במקרה זה קיים תיעוד שבעקבותיו ניתן להתחקות אחר מקורותיהן של היצירות ולשייכן למשפחות היהודים שהחזיקו בהן. לדבריה גם אם לא ניתן לאתר את משפחות הנספים הרי שיש להעביר את היצירות לידיו של העם היהודי, בין אם כדי להציגם במוזיאון ישראלי כדוגמת מוזיאון ישראל ובין אם למכור את חלקן ולהעביר את התשלום שייגבה לרווחתם של ניצולי השואה.

קריב מציינת כי כיום חיים ברחבי העולם כחצי מיליון ניצולי שואה והיצירות שנמצאו כוללות יצירות יקרות מאוד פרי מכחולם של אמנם כדוגמת שאגאל ופיקאסו וערכן עשוי להיות רב מאוד.

עוד מזכירה חברת הכנסת קריב כי היצירות התגלו כמעט במקרה רק בעקבות תקלה ברישום המיסוי של היצירות. הסתבר כי ממשלת גרמניה שמרה את הפרשה בסוד במהלך חצי שנה, מחשש לסיבוכים דיפלומטיים ומשפטיים והודיעה כי הנושא טעון ובעל דילמות מוסריות ומשפטיות רבות ברמה הבינלאומית.

קריב מצידה פנתה כבר בשבוע שעבר לשר החוץ, אביגדור ליברמן, ולמנכ"ל מוזיאון ישראל על מנת שאלה יציגו עמדה ישראלית ברורה בסוגיית היצירות שנבזזו. לדבריה גם אם יוחלט שנכון להותיר את היצירות במוזיאון בשווייץ יהיה בכך מענה שניתן לדון בו אך לפי שעה לא התקבלה כל התייחסות ישראלית של גורם רשמי סביב הסוגיה.

קריב עצמה מבהירה כי כחברת כנסת אין בכוונתה לייצר תקרית דיפלומטית ולפנות ישירות לגורמים הרשמיים בגרמניה, אך לטעמה על ממשלת ישראל וועדת התביעות לעשות זאת בעצמן וכעת בכוונתה להמשיך ולתבוע מענה ראוי עד להשבתן של היצירות לידי העם היהודי.