רב הכותל לאפיפיור: עם ישראל חי

האפיפיור פרנציסקוס ביקר הבוקר (שני) בכותל המערבי בירושלים, נפגש עם רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ' וטמן פתק בין אבני הכותל.

"ירושלים שהגעת אליה, אדוני האפיפיור, איננה רק ירושלים המציאותית", אמר הרב רבינוביץ'. ''זוהי גם ירושלים של חלום. חלומם של מיליוני יהודים במשך אלפיים שנים ארוכות של גלות. ירושלים היא חלום שהתגשם, ואנחנו - עודנו הולכים בו כחולמים. ומצפים להתממשות החלום במלואו".

רב הכותל סיפר לאפיפיור כי על גבי קשת הניצחון שבנה טיטוס ברומא, לכבוד נצחונו על העם היהודי וחורבן בית המקדש בירושלים, מופיע תחריט מפורסם, בו נראים שבויים יהודים נושאים אל הגלות את אוצרות המקדש.

"אמת - את המנורה ואת כלי המקדש הצליח טיטוס לקחת; אבל את אור האמונה, ואת התקווה לשוב אל ארץ אבותינו - הוא לא הצליח לכבות. דרך ארוכה עברנו בדרך חזרה הביתה. היטלטלנו בארבע קצוות תבל. משך אלפיים שנה שבענו בוז, רווינו צער, אך בכל יום ויום התפללנו והאמנו 'לשנה הבאה בירושלים'.

"זכינו לנס גדול לשוב לכאן אחרי גלות ארוכה ואחרי שואה איומה. וברוך ה' עם ישראל חי וקיים בארץ ישראל", אמר הרב רבינוביץ'.

הרב רבינוביץ' התייחס לאירועי השנאה והאנטישמיות נגד יהודים. ''אני מבקש לפנות - יחד איתך - למאמינים בני כל הדתות, להילחם בשנאה ובאנטישמיות הצומחת לאחרונה יותר ויותר, רק לפני יומיים חשנו זאת שוב על בשרנו, והקולות הנשמעים כל העת לא מבשרים טוב. נישא אליהם מירושלים ברכת שלום".