מסמר גדר תיל
מסמר גדר תילThinkstock

אם יש מסר סמוי בספר "המסע המופלא של הפקיר שנתקע בארון של איקאה", הוא שאין שום ייאוש בעולם כלל.

כן, המחבר הצרפתי של הספר כנראה לא נחשף הרבה לכתבי רבי נחמן מברסלב, אבל חיבר ספרים רבים שנדחו בידי הוצאות לאור, עד שהגיע הספר הזה, שזכה להצלחה מסחררת עד כה (זכויות התרגום נמכרו עד כה ל-36 מדינות).

הספר עצמו עוסק בעלילותיו של פקיר הודי, שזה שם נרדף לרמאי ושרלטן שיודע להפיק קסמים עד שאנשי כפרו הבורים מאמינים שהוא חצי א-לוהים.

הוא משתמש בכסף שלהם כדי לטוס לאיקאה בפריז (הכרטיס הכי זול שנמצא) ולרכוש שם מיטת מסמרים חדשה, שנבחרה בקטלוג בקפידה (מיטת המסמרים הזולה ביותר) כדי להקל על דלקת הפרקים שהפקיר זייף.

אלא שהרמאויות שמשרתות אותו היטב בכפר הולדתו, עובדות נגדו בפריז. השטר המזויף ששילם לנהג המונית גורר אותו להרפתקאות פרועות ברחבי צרפת, אנגליה וצרפת אך ב"ארצות היפות" הוא גם נחשף לאנשים מכל הסוגים, ולטוב לב ולרצון להיטיב.

הספר הוא מסע חניכה ושינוי שעובר הודי עם טורבן על ראשו עד שהוא נעשה אירופאי משכיל ורומנטי. יש בו כל המרכיבים לסיפור הרפתקאות משוגע אך גם מסר שעובר היטב בכל הדפים באופן גלוי לחלוטין: אין הבדל אמיתי בין מי שנולד בחצי הכדור המערבי או המזרחי, אך בהחלט כדאי להיוולד באחת ה"ארצות היפות", שם אתה יכול לחיות חיי פאר ומותרות, להיות יפה, עשיר ובעיקר נדיב.

הדיכוטומיה קצת מעייפת ואפילו קצת ילדותית במקומות מסוימים, אך הדמויות הצבעוניות והאירועים הבלתי אפשריים מחפים על כך.