משתפים וחוסכים

האינטרנט והסמאטפונים הולידה תחום חדש וחסכוני: כלכלת שיתוף.

שלמה פיוטרקובסקי - ערוץ 7 , ב' בסיון תשע"ד

טלפון סלולארי
טלפון סלולארי
Thinkstock

כמה פעמים נסעתם במכונית מירושלים לתל אביב עם שני מקומות ריקים מאחורה? כמה פעמים נסעתם לשבוע של חופשה והשארתם אחריכם בית נקי ומסודר שכל אחד היה שמח להתארח בו? לא חבל על בזבוז המשאבים?

טכנולוגיות הרשת ההולכות ומתפתחות יצרו בשנים האחרונות ענף כלכלי חדש: כלכלה שיתופית. הרעיון הוא פשוט: אני נוסע מירושלים לתל אביב בעוד שעה? אפרסם את דבר הנסיעה ואציע לנוסעים שהמסלול מתאים להם להצטרף אליי תמורת השתתפות בהוצאות הנסיעה. מי שגר במקומות אטרקטיביים מבחינה תיירותית יכול באותו אופן לעשות כמה שקלים מהשכרת דירתו או חלקים ממנה בזמנים שבהם הם פנויים.

עסקאות כאלה יוצרות רווח מיידי לכל הצדדים. מצד אחד עומד בעל הרכב או בעל הבית שהצליח להפיק רווח, גם אם לא גדול מאוד, ממשאב שאחרת היה בלתי מנוצל. מצד שני עומד הלקוח שנהנה משירות נחמד, בדרך כלל במחיר נמוך יותר משירותים מקבילים אשר ניתנים על ידי מי שעיסוקם העיקרי בכך.

הזירה הראשונה שבה מתבצעות עסקאות מסוג זה היא הרשת החברתית. קבוצות שעניינן הצעת טרמפים בתשלום קיימות במוסדות אקדמיים, ביישובים קטנים, בשכונות ובקהילות. הקבוצות הללו פעילות מאוד ויוצרות חיבורים כאלו ביעילות רבה (חשוב עם זאת לוודא שתחולת ביטוח הרכב לא נפגעת מהסדר כזה). קבוצות דומות, פעילוֹת מעט פחות, קיימות גם בזירת השכרת החדרים והדירות לתקופות קצרות.

הסיבה לרמת הפעילות הנמוכה מעט יותר היא העובדה שתת-הענף של השכרת דירות וחדרים פנויים לתקופות קצרות נמצא בישראל עדיין בשלבי התפתחות ראשוניים. בבירות העולם, אגב, ההתפתחות בשטח הזה הרבה יותר מרשימה.

זירה שנייה שמאפשרת את אותן עסקאות היא אפליקציות מיוחדות שפותחו במיוחד למטרה הזו. האפליקציות נהנות משלושה יתרונות. הראשון הוא האוניברסליות. אין תלות בין שייכות למעגל חברתי והשידוך בין נותן השירות לרוכש השירות. יתרון שני הוא היכולת להשתמש במידע על מיקום כדי לבצע שידוכים יעילים ולחסוך זמן וכאב ראש. היתרון השלישי באפליקציות הללו הוא היכולת שלהן להוות גם ממשק תשלום יעיל. במקום להתחיל לחפש מטבעות או לעבוד עם צ'קים, חשבון אחד מחויב וחשבון שני מזוכה.

וכמו בכל מקרה של רעיון מעולה, גם כאן יש טרמפיסטים שמנצלים אותו לרעה. מדובר במי שמצאו את הפלטפורמות הללו ככלי נוח להסוואת העובדה שהם עוסקים בתחומים הללו למחייתם. כך יכול אדם שיש לו רכב פרטי רגיל להפוך את עצמו דה-פקטו למונית על ידי פרסום הצעות לביצוע נסיעות.

ישנם גם אנשים שמחזיקים בכמה דירות אירוח, שהן למעשה מלון קטן, אך מבצעים את השיווק באמצעות הפלטפורמות הללו. הבעיה במקרים הללו היא כפולה: הפלטפורמות הללו הופכות להיות לא אמינות ולא באמת שיתופיות. בנוסף לכך, הן הופכות בשביל אותם עוסקים לעיר מקלט מכל מה שכרוך בפיקוח, בהסדרה ולעתים גם בתשלום מיסים.