ספרי קודש. אילוסטרציה
ספרי קודש. אילוסטרציהפלאש 90

מנחת אביב. חידושים ועיונים בש"ס. מאת הרב אהרן ליכטנשטיין. עורך: הרב אליקים קרומביין. ירושלים, ספרי מגיד וישיבת הר עציון, תשע"ד. 659 עמ' (6330530‑02)

כארבעים מאמרים מפרי עטו של ראש ישיבת הר עציון, מורי הגאון רבי אהרן ליכטנשטיין שליט"א, קובצו ונערכו בכרך זה וסודרו על פי סדר התלמוד, כולם כבר נדפסו בעבר בכתבי עת או בקבצים תורניים.

הרא"ל שליט"א מתבלט בעיקר בשיעוריו העמוקים והרחבים שבעל פה, שנמסרים על ידו לאלפיהם מאז ראשית תקופת הוראתו בישיבת רבנו יצחק אלחנן שבניו-יורק ובכולל שעל ידה לפני כמעט שישים שנה, ובהמשך אחרי שנענה לבקשת הרב עמיטל זצ"ל לשמש לצדו כראש ישיבת הר עציון שבגוש עציון.

במקביל העביר שיעורים קבועים ב'כולל גרוס' לבוגרי הישיבה-יוניברסיטי בירושלים ושיעור חודשי במרכז הקהילתי 'איחוד שיבת ציון' בתל אביב ועוד שיעורים מזדמנים רבים ושונים. אך גם מכתיבה לא משך את ידו, ויעידו על כך סדרת ספריו על מסכתות הש"ס (עליהם זכה השנה בפרס ישראל), והמאמרים הלמדניים הרבים שפרסם משנת תשי"ב ועד השנים האחרונות, רבים מהם ב'עלון שבות' של ישיבת הר עציון.

מאמריו עוסקים בכל חלקי התורה – מפטור הפקר במתנות עניים, דרך קול בתפילה, חמץ של הקדש, דין לשמה בגט ואסמכתא במחילה, ועד מחשבה ודיבור בקדשים ודין צחצוחי זיבה, ולהם נוספו גם כמה עיוני הלכה מקיפים שנכתבו כמענה לשאלות תלמידים: חיוב סוכה בטיול, הדלקת נרות חנוכה על ידי חיילים שלנים בשטח וחיוב מזוזה באוהלי צה"ל.

לבקשת הרב המחבר חילקו העורכים את המאמרים הארוכים והמורכבים לפרקים ולפסקאות והשלימו קישורים וכדומה, וכן הוסיפו מפתח מקיף למקורות ולנושאים שצורף בסוף הספר, והתוצאה מרשימה. עוד ינוב הרא"ל שליט"א בשיבה בבריאות וברעננות בעזהי"ת, ויזכה עוד ללמוד וללמד שנים רבות.

הלכות שמיטה ויובל מספר משנה תורה. מוגה ומדויק על פי כתבי יד תימניים, ומנוקד לפי מסורת תימן. מהדיר ועורך ראשי: יוחאי מקבילי. עורך סדרת נוסח תימן: דוד משה. יד בנימין, בית המדרש ובית הכנסת 'שערי ציון', תשע"ד. כג+119 עמ' (5076190‑050)

זהו תדפיס של הלכות שמיטה ויובל שבסוף ספר זרעים במשנה תורה של הרמב"ם, מתוך המהדורה המשובחת של 'מפעל משנה תורה' עם הביאור הקצר, עם ייחוד: הניקוד והגיית התיבות מותאמים למסורת תימן, השונה במידה לא מעטה מאופן ההגייה המקובל (כגון הלכּות ולא הלכות, נוֹסח ולא נוּסח, סָפיחי שביעית ולא סְפיחי, ניקוד שוואים נעים בלבד – שוואים נחים אינם מסומנים כלל, ועוד שינויים רבים מאוד).

במקרים רבים גם הנוסח הותאם למסורת התימנית במקרים שבהם מהדורת 'מפעל משנה תורה' הכריעה אחרת. כמו כן נוספו ליקוטים מספר המצוות של הרמב"ם בתרגומו של הרב קאפח, ולקט רחב מחידושיו של ר"י קאפח על הלכות אלו בפירושו על הרמב"ם, חידושי רבי חיים כסאר על הל' שמיטה, לקט פירושים מבית מדרשו של הרמב"ם, ילקוט מדרשי תימן בענייני השמיטה ועוד.

יש בעיון בספר זה משום הכנה למצוות השמיטה היקרה שקיומה קרב ובא, ובד בבד גם חיזוק נוסח הקריאה והלימוד של בני תימן על פי מסורתם העתיקה, ותועלת לבני העדות האחרות בהכרת המסורת המיוחדת הזו.