הספר הנדיר
הספר הנדירצילום

בת תשע וחצי מנתניה חשפה באקראי ספר נדיר של איתמר בן אב"י, בנו הבכור של מחיה השפה העברית, אליעזר בן יהודה.

הספר שהתגלה הוא למעשה ספרון קטן הנושא את השם הייחודי 'ישעיאות' ובו קרא איתמר בן אב"י לאמץ את תורתו של הנביא ישעיהו ולנהוג על פי דרכו במה שכינה כ"ישעיאות".

בין דפי הספר ניתן למצוא את משפט המוטו ולפיו ישעיהו "היה הגדול לנביאינו לעמנו בעבר ובהווה... כי ממשה עד ישעיהו לא קם כישעיהו – לא קם ואולי גם לא יקום". כך על פי תפיסתו של בן אב"י.

הספרון התגלה באקראי במהלך ניקיונות הספרייה בביתו של עורך הדין ניסן שריפי. בתו בת התשע וחצי, רקפת, עסקה בניקוי הספרייה המונה אלפי ספרים כשלפתע גילתה את הספר ובו גם הקדשה בכתב ידו של איתמר בן אב"י: "לידידי הנערצים ההרריים".

בתחתית דף השער מצוינת העיר בה יצא הספר לאור: נתניה (חצי שבט מנשה) ושנת הדפסתו 1938 עם תיקון בכתב יד "הופיע 2 למרס 1939".

בגב הספר ישנה הקדשה מאת בן אב"י לרעייתו לאה אבו שדיד, בת למשפחה ספרדית מיוחסת: "לרעייתי ה-ספרדיה לאה אשר כ-אמי דבורה ל-פניה אימצתני ב-מלחמתי ל-התחיות דתית ב- ארצנו".

עורך הדין שריפי שקיבל לידיו את הספר מספר כי בעקבות המציאה ניסה להתחקות אחר עברו וגילה כי הספר נכתב במהלך השנים בהן התגורר בעיר נתניה על מנת ,להימלט" מהקלחת הירושלמית ובתקופה זו אף קיבל משרה מכובדת בעיר: מנהל הספרייה העירונית.

לדבריו עד כה לא גילה עותקים של הספר בבדיקותיו מול אספני ספרים ישנים.