כפר אל עראקיב בנגב
כפר אל עראקיב בנגבתנועת רגבים

כוחות משטרה ומנהל מקרקעי ישראל החלו הבוקר (חמישי) לפנות את המבנים הלא חוקיים בכפר הבדואי אל-ערקיב שבצפון הנגב. שוטרי המחוז הדרומי מאבטחים את הרס הבתים.

עוד בשעות הלילה אמש עוכב ביצוע הפינוי על ידי בית המשפט השלום ברמלה, בשל הבקשה של הבדואים לעכב את הפינוי. אולם, השופטת שדנה בתיק דחתה את טענת הבדואים, הסירה את הצו ונתנה אור ירוק לכוחות המשטרה לאכוף את החוק

על אף שהמבנים בכפר הבדואי אל-ערקיב אינם חוקיים וערכאות שיפוטיות שונות החליטו שיש לפנות את המקום, נמנעו עד כה משטרת ישראל וגורמי אכיפת החוק מלבצע את הפינוי.

תחילת השתלטות הבדואים על המקום בשנת 2002 כשהקימו לראשונה אוהלים. המשטרה פינתה אותם לאחר מכן אולם התעקשות הבדואים נמשכה ואלו המשיכו לתפוס את השטח באמצעות בניה ונטיעות לא חוקיות.

לאורך כל התקופה השתמשו הפולשים הבדואים בבתי המשפט על מנת לדחות ולמנוע את פינוי המבנים הלא חוקיים. חלק מהעתירות הגיעו אף לבית המשפט העליון, אך כולם נדחו.

בפסק דין משנת 2007 של שופטת בית המשפט השלום נכתב כי "התנהגותם של המבקשים, בפרשה הנדונה, נגועה בחוסר תום לב, נקבע כי הם פלשו למקרקעין ..., פונו מהם ע"י המשטרה וחזרו ופלשו אליהם פעמים נוספות. חוסר תום ליבם של המבקשים בהליך זה, בא לידי ביטוי גם בבקשות שהוגשו בעיתוי הנוכחי, דהיינו 3 שנים לאחר שניתנה ההחלטה בבית המשפט העליון, אשר דחתה את ערעורם של המבקשים וקבעה כי צווי הסילוק שהוצאו כנגדם, מכח חוק מקרקעי ציבור סילוק פולשים, תשמ"א – 1981, הוצאו כדין".

למרות הפינוי האחרון משנת 2010 שבוצע בהוראת בית המשפט, חידשו הבדואים את ההשתלטות. אך הפעם נכנסו לבית הקברות הסמוך ושם בנו מספר מבנים ואוהלים, סגרו את הסככה שמשמשת את מבקרי בית הקברות. לאחרונה הגדילו לעשות ובנו צריח שישמש מסגד. הכל בניגוד לחוק ולהוראות בתי המשפט.

מתנועת רגבים נמסר בתגובה: "השתלטות עבריינית על אדמות הנגב היא תופעה פסולה שאסור להשלים עם קיומה. אדמות המדינה נועדו לשמש את כלל האוכלוסיות ומדינת חוק מתוקנת לא מאפשרת לאף גורם לתפוס שטח על דעת עצמו.כלל הערכאות השיפוטיות שדנו בכפר אל-ערקיב קבעו כי מדובר בפלישה לאדמות מדינה שבניגוד לחוק. תנועת רגבים מחזקת את כוחות המשטרה וגורמי אכיפת החוק".