מאמצי החיפוש נמשכים
מאמצי החיפוש נמשכיםדובר צה"ל

ראש מדור חטופים ונעדרים לשעבר במוסד, רמי איגרא, קובע בראיון ליומן ערוץ 7 כי כל עוד מדינת ישראל תבצע עסקאות לשחרור מחבלים ימשיך גורלנו להיות מאות ניסיונות חטיפה שלעיתים יצליחו.

בראשית דבריו נשאל איגרא כיצד להערכתו מתנהלת בשעה זו מערכת הביטחון. "מערכת הביטחון עסוקה כעת באיסוף מודיעין ויצירת מודיעין על ידי ניעור השטח ולחץ על הפעילים, מעצר של הרבה מאוד פעילים והבאתם לחקירה. מהלך כזה מייצר מודיעין ולחץ. מצד שני המערכת מפעילה את כל המקורות שיש לה, טכניים ואנושיים, כדי שינסו ויאכוונו את עצמו לגילוי איזשהם פרטים בקשר לפעולה הזו".

איגרא מציין שבהחלט יתכן ולא החמאס הוא העומד מאחורי החטיפה ומזכיר כי מרבית החטיפות לא נעשו על ידי החמאס אלא על ידי גופים קיקיוניים כאלה או אחרים, ובשלב מסוים הגוף החוטף מעביר את החטוף לידי החמאס כדי שתנועה זו תנהל את המו"מ. לעיתים, מציין איגרא, החמאס אף קונה את החטופים מידיו של הארגון הקיקיוני.

"חשוב לזכור בשעות הללו שכל עוד ממשלות ישראל יעשו עסקאות שבויים זה גורלנו. כל עוד אנחנו מייצרים משוואה שבה זהו הנשק האסטרטגי של האויב וכל עוד יש קונצנזוס בציבור הפלשתיני לשחרר את אסיריו אנחנו נראה עשרות ומאות ניסיונות של חטיפה וכל כמה עשרות אחד יצליח", אומר איגרא.

כשנשאל אם המערכת הפוליטית יכולה לעשות צעד אחורנית ולבלום את תופעת העסקאות משיב איגרא בשלילה. "האירוע הזה מוכיח לציבור בישראל שלמרות שיפי הנפש ואהבת הזולת הוא דבר חשוב וערכי גם מאוד ערכי שלא לפדות את השבוי יותר מערכו, ובראייה ארוכת טווח מאוד ערכי לא לייצר מצב שבו לצד השני יהיה תמריץ לבצע את החטיפות הללו. איך נסביר להורי הילדים הללו שבשנים האחרונות מדינת ישראל שחררה אלף רוצחים עם דם על ידיהם שיצרו את התמריץ להמשך הפעילות הזו? איך נסביר להם את עמדתנו?".

איגרא קורא לאמץ את מסקנות ועדת השופט שמגר ש"הוא לא מהימין ולא מהשמאל אלא מהשכל הישר", כלשונו. "למרות שזה לא פשוט לעמוד מול המשפחות במצב הזה זה מצב הכרחי", אומר איגרא הסבור כי

עדיין ניתן להשיב את המציאות לקדמותה ולמנוע עסקאות מסוג זה. עוד ציין כי להערכתו הציבור ממנו באו שלושת החטופים הוא ציבור אחר, ציבור שרואה את הדברים באופן אחר מקהילות אחרות וככזה הוא אינו עשוי שלא לייצר לחץ ציבורי ומכבש בלתי סביר על מנהיגי המדינה. "אני מקווה שלא יהיה המכבש הזה אבל זה ההבדל בין מנהיג לפוליטיקאי. פוליטיקאי חושב על הקלפי בעוד שבועיים ומנהיג על המדינה בעוד שנתיים. לצערי בירושלים יש יותר פוליטיקאים ממנהיגים".

לקראת סוף דבריו שב איגרא לסוגיית ההתמודדות המבצעית ותיאר את מאמצי החוטפים להסתתר, למחוק עקבות ובשלב הבא להעביר מידע ותביעות דרך גורם שלישי. "אות החיים והמסר הראשון יבואו מגוף שלישי, אולי החמאס. כרגע מערכת הביטחון מחפשת את קצוות החוט ויתכן שיש לה אותם כבר".

עוד הוסיף וציין כי במידה והחוטפים והחטופים עודם ביהודה ושומרון הרי שאיתורם בעל סיכוי גבוה, אך באותה מידה גם החשש שהם יירצחו, "מהצד השני צריך לזכור שעברו חמש שעות מרגע החטיפה ועד שמערכת הביטחון התחילה לפעול ובחמש שעות אפשר להעביר אותם ללונדון...".

איגרא מציין כי אמנם העברה לעזה בעייתית במידה מסוימת והדבר אינו פשוט אך הוא אפשרי כמו גם העברה לירדן או סיני, ו"במידה וזה תוכנן כפי שזה נראה כרגע החוטפים לקחו בחשבון שביו"ש אנחנו שולטים ויודעים לאתר ועל רקע זה הם תכננו את המילוט והחבאת הנחטפים למקום בעייתי ורחוק יותר. כולנו נתפלל שהם כשלו במשימתם".

איגרא נשאל גם לגבי הקושי של מערכת הביטחון להתנהל באופן יעיל אל מול המציאות שבה כל תושב בכפר כזה או אחר יכול לשלוף מצלמה, לתעד את הכוחות והעביר את המידע ברשת האינטרנט. לדבריו אכן קיים קושי כזה ו"תקשורת זה בעיה ויתרון. כולנו נהנים ממנה וסובלים ממנה. דברים שעשו פעם כבר לא יכולים להיעשות היום וזה נכון כמעט לכל מישורי החיים. האם החיים הללו טובים מהקודמים. נראה לי שכן".