טרמפ טרמפים טרמפיאדה חיילים צומת גוש עציון
טרמפ טרמפים טרמפיאדה חיילים צומת גוש עציוןצילום: פלאש 90

סוגיית ההתמודדות עם הטרמפים וההתניידות בין ישובי יהודה ושומרון מלווה את פרשת חטיפת שלושת הנערים ולצד הביקורת הנשמעת ברמה כזו או אחרת בתקשורת עולות אמירות לפיהן המציאות בה אין תחבורה ציבורית ראויה בין ישובים מחייבת התניידות באופן שכזה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רב המועצה האזורית שומרון, הרב אליקים לבנון, שהעלה ביממות האחרונות רעיון שיוכל לסייע ולמנוע הסתכנות מיותרת בנסיעה בטרמפים מפוקפקים.

בראשית דבריו מציין הרב לבנון את תחושת הדאגה האישית והציבורית סביב גורל הבחורים ואת הצורך והרצון לחזק את המשפחות עד לבוא הבנים חזרה לביתם. בהמשך סיפר כיצד כאשר נשאל בשעתו הרב מרדכי אליהו זצ"ל שאלה הנוגעת לישובו אלון מורה דאג להורות לאנשי לשכתו לפנות אליו על מנת לברר את עמדתו כרב המקום.

הרב לבנון מספר כי בתחילה התפלא שהראשון לציון שואל לדעתו שהרי הוא הפוסק, אך הרב אליהו הבהיר כי מי שמצוי במקום הוא הפוסק ובדעתו יש להתחשב. לאור אמירה זו ממליץ הרב לבנון לכל אותם המייעצים למתיישבים הצעות כאלה ואחרות בעוד הם עצמם נמנעו מלהגיע למקום. משום כך סבור הרב לבנון שיש לשמוע את עמדתם של מנהיגי המקום ומי שמצויים בו כבר עשרות שנים על מנת לשקול כיצד להתמודד עם המציאות המורכבת.

בדבריו מציין הרב לבנון כי את הצעתו העלה בעבר הרב זלמן מלמד והוא רק משחזר אותה כעת לאור האירועים האחרונים. עיקרה של ההצעה היא לקיים נוהל קבוע של שאלה ותשובה בין טרמפיסט לנהג בטרם העלייה לרכב.

בהצעתו מדגים הרב לבנון שהטרמפיסט יאמר 'לכה דודי לקראת כלה' והנהג ימשיך את המשפט, 'עלינו לשבח לאדון הכול' וגם כאן ימשיך הנהג את המשפט. כך ימצא לו כל טרמפיסט משפט מוכר אחר מארסנל היהדות ויעשה בו שימוש של מעין סיסמא בטרם עליה לטרמפים. בכך יידע הטרמפיסט שהוא נכנס לרכב בטוח כמו גם הנהג יידע שהוא מעלה טרמפיסט שאינו מחבל מחופש כפי שהיה לא פעם בעבר.

הרב לבנון מציין כי אמנם יתכן מצב שבו הנהג אינו אדם שומר מצוות המסוגל להשיב ולהשלים כל פסוק או היגד מהיהדות, אך לדבריו גם אם נוצרת תחושת אי נעימות הרי שתחושת אי הביטחון חריפה וחמורה יותר ויש לדחות את אי הנעימות בפני היעדר הביטחון.

לפי שעה העלה הרב לבנון את הצעתו בפני תלמידי הישיבה באלון מורה אך עדיין לא קיבל פידבק. כעת הוא מקווה שהרעיון יתגלגל בתקשורת, כלשונו, וגם אם יהיה מי שהדבר יעורר אצלו לעג הרי שחלק אחר יתייחס ברצינות ואולי בכך תהיה הצלה ולו לאדם אחד ודיינו בכך.