שינוי בהרגלי הכתיבה. מדיניות חדשה בויקיפדיה
שינוי בהרגלי הכתיבה. מדיניות חדשה בויקיפדיהויקימדיה

קרו ויקימידה שינתה את תקנון השימוש בויקיפדיה. כעת כותבי ערכים בתשלום יידרשו להצהיר באופן פומבי על העריכות שהם מבצעים.

הועד המנהל של הקרן אישר את ההחלטה הזו שנכנסה לתוקף באופן מיידי. הודעה על ההחלטה מפורסמת בימים אלו בפרויקטים השונים של הארגון.

השינוי בתקנון אינו משפיע על מי שתורם מזמנו לכתיבת ערכים. המטרה היא למנוע כתיבת עריכת בתשלום מבלי שהמשתמשים יהיו מודעים לכך. עם זאת, עובדים במקומות כמו גלריות, ספריות, ארכיונים ומוזיאונים, שמבצעים עריכה וכתיבה של ערכים במסגרת עבודתם, ובמטרה לספק מידע מדויק על מקום עבודתם, פטורים מהנוהל החדש ודינם ככותבי ערכים מתנדבים.

עורכים בתשלום יצטרכו לגלות זאת בתקציר העריכה, בדף המשתמש שלהם או בדף השיחה, וזאת כדי לידע את הקוראים שיש אפשרות, ולו קלה, שהערך מוטה דעה ואינו נכתב בחינם.

"אנחנו עושים שינוי חשוב בתנאי השימוש שלנו במטרה להבהיר ולחזק את האיסור על כתיבה לא מזוהה בתשלום בוויקיפדיה", הסביר ג'ף בריגהאם, היועץ המשפטי של קרן ויקימדיה. "כתיבה בתשלום יכולה לאיים על אמונם של המתנדבים ולהשפיע על הניטרליות והאמינות של ויקיפדיה".

יש לציין כי הנהלת הארגון הקנתה יד חופשית לכל קהילה לקבוע תוספות לנהלים החדשים. הנהלים בויקיפדיה הישראלית מחמירים יותר: על עורך בתשלום לציין את הערכים שכתב בתשלום הן בדף השיחה והן בדף המשתמש. כן נאסר על עורכים בתשלום לפנות בצורה יזומה ולהציע את שירותיהם. כמו כן ייאסר על עורכים בתשלום להשתתף בהצבעות קהילה.