טלפון סלולארי
טלפון סלולאריThinkstock

ועדת המשנה לענייניי איו"ש בוועדת החוץ והביטחון קיימה היום (רביעי) דיון בנושא הכיסוי הלקוי של רשתות הסלולריות בצירים ובישובי באיו"ש.

בפתח הישיבה אמר יו"ר הוועדה ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) כי "שנים אני מצביע על פערי כיסוי הסלולרי ביהודה ושומרון ולמרות זאת המחויבות של חברות סלולר, יחד עם משרד התקשורת והמתפ"ש לא מומשה עד היום, עבור 400 אלף יהודים החיים ביו"ש ומשלמים מסים כמו כל אזרח בישראל, "על רקע פיגוע חטיפת 3 הנערים ופיגועים נוספים תבעתי שיפור משמעותי בכיסוי הסלולרי של כל החברות ביו"ש".

לטענת נציגי המועצות האזוריות באיו"ש החטיפה בוצעה בלב ליבה של המועצה. "אם הנערים היו מנסים להוציא שיחה למשטרה כדי לדווח על חטיפתם מספר קילומטרים לפני או אחרי, הטלפון שלהם היה ללא קליטה. מדובר בנושא מאוד רגיש בעל משמעות לחיי אדם. השיקול של חברות הסלולר הוא רק שיקול כלכלי בלבד וזה עצוב. לצערנו ישנם תושבים רבים שרכשו את כרטיס "סים" נוסף של חברת הסלולר הפלסטינית מאחר ובחברה זו אין בעיות קליטה או ניתוקים בשל העובדה כי החברה ביצעה פריסה טובה יותר של מתקני הקליטה שלה ביחס לחברות הסלולר הישראליות.

לטענת נציגי המועצות עד שלא יהיה פיגוע שלא יינתן מענה סלולרי אף אחד לא יתעורר. רמת שירות כזו לא הייתה מתקבלת על הדעת למול אזרחים תושבי מרכז הארץ, "אם לא הייתה קליטה בערים מעבר לקו הירוק, הלקוחות היו מתנתקים מהחברות. אתם מתייחסים אלינו כמו לאזרחים סוג ח'. כל מה שמעניין את החברות הסלולריות זה כסף כסף וכסף".

בתגובה לטענות הקשות אמרו בחברת פרטנר כי בפעילות החברה באיו"ש אין שום רווח כספי ובכל זאת אנחנו בחברה משקיעים בתשתיות באזור רק כדי לתת שירות וזאת על אף שיש לנו מגבלות תקציביות".

נציג חברת פלאפון טען כי בניגוד לטענה שמה שמעניין אותנו זה רק כסף, "צריך לזכור שישנם מקרים בהם אנחנו מבקשים להקים עוד אתר לאנטנה בכדי לשפר את הקליטה אבל התושבים והמועצה מתנגדים להקמה אלא אם נעביר להם כסף".

דודו כהן, נציג מתאם פעולות הממשלה בשטחים המרכז את תחום התקשורת אמר כי במשרד התקשורת נטען כי על חברות הסלולר חלה החובה והאחריות להקים את אתרים חדשים ולדאוג לקליטה, "בשביל זה הם קיבלו רישיונות. זו לא האחריות של המדינה. אם המדינה הייתה יודעת לעשות את זה לבד היא לא הייתה מנפקת רישיונות לחברות הפרטיות. לכן חברות הסלולר לא יכולות לטעון שהן לא מקימות את אתרים חדשים כי זה לא משתלם להם. במקביל התושבים והמועצות באיו"ש לא יכולים כל הזמן לדרוש מחברות הסלולר להזיז את האתרים שלהם ממקום למקום בגלל שיקולים כאלו או אחרים. צריך להבין שיש לכך עלויות גבוהות ביותר".

בסיכום הישיבה אמר יו"ר הוועדה ח"כ יוגב כי מזה כשנה מתכנסת ועדת המשנה בוועדת החוץ והביטחון לעניין זה, ומשום שגם היום לא קיבלנו תשובות, יתרה מזאת, קיבלנו שוב תירוצים שהיועמ"ש ליו"ש שוב תוקע את ההתקדמות, בכיסוי הסלולרי, אפנה לשר הביטחון ולשר התקשורת ואזמן ישיבה נוספת בנוכחותם ובנוכחות מנכ"לי משרדיהם ומתאם הפעולות בשטחים. כמו כן תבעתי שעד שלא יוסרו החסמים ולא תדווח ההתקדמות בכיסוי הסלולרי לא יעבור תקציב למנהל האזרחי באיו"ש.