דב חנין
דב חניןצילום: פלאש 90

לא בכל יום ולא בכל נושא מוצאים חברי הכנסת דב חנין ואורית סטרוק מכנה משותף וחוברים לפעילות פרלמנטארית משותפת.

סוגיה אחת שכזו היא סוגיית המאבק בתופעת השוטרים נטולי התגים.

בראיון ליומן ערוץ 7 שוחחנו עם חבר הכנסת חנין על הדיון שהתקיים אתמול (שלישי) בועדת הפנים של הכנסת בסוגיה זו, דיון אליו אמורים היו להגיע השר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה אך בשל האירועים הביטחוניים האחרים כדוגמת המבצע לאיתור החטופים נעדרו השניים מהדיון.

חבר הכנסת חנין מציין כי מדובר בתופעה רחבה הבאה לידי ביטוי הן בהפגנות השמאל והערבים וההפגנות החברתיות והן בהפגנות של אנשי ימין ובפינויי מאחזים, "בכל אלה מגיעים שוטרים כשהם ללא תגים או מוסווים", אומר חנין המציין כי התופעה שהייתה בעבר ובה על תגי יחידת שוטרים שלמה מופיע שמו של מפקדה כפי שהיה בתקופת טרום העקירה מגוש קטיף, תופעה זו כבר איננה אך עדיין מדובר במעשים חמורים ורבים המתבצעים בניגוד לחוק.

"הבעיה היא לא רק באנונימיות של השוטרים אלא בכך שכאשר שוטר הוא אנונימי הוא הופך להיות אלים ועבריין. הוא הרי מסתיר את עצמו משום שהוא חושש להיות מואשם בעבירות. למעשה האנונימיות גוררת עבריינות של שוטרים", אומר חבר הכנסת חנין.

לדבריו על מנת להשיב את האכיפה מול שוטרים מוסווים שכאלה יש לתקן את החוק ולקבוע אחריות פיקודית על מפקדיהם של המוסווים והמסתתרים. כמו כן הוא סבור כי יש להחמיר את ההתייחסות למעשים ואם היום מדובר בלא יותר מאשר עבירה משמעתית ולא מעבר לכך הרי שיש לשקול את הגדרת העבירה כעבירה פלילית ולנהוג עימה בהתאם.

חנין מציין כי הוא עצמו מלווה את הסוגיה כבר ארבע שנים ובעבר התקיים דיון עם השר והמפכ"ל שיבקשו להותיר את הסוגיה בידיהם ולא לנקוט בהליך חוקתי. לדברי חנין אמנם יש לכבד את רצונו של המפכ"ל להוכיח אחריות למעשיהם של השוטרים שלו אך בפועל הדברים לא באים לידי ביטוי ותמונותיהם של שוטרים מסתתרים ונטולי תגים ממשיכות לזרום. לדבריו גם באחרונה הציגה חברת הכנסת סטרוק תמונות שכאלה מאירועי פינוי מאחזים ביהודה ושומרון.

באשר לאפשרות ולפיה הסתרת התגים נועדה למנוע פגיעה אפשרית של גורמים עבריינים בשוטרים המבצעים את משימתם אומר חנין כי במידה ויש חשש כזה הרי שיש לנקוט בכל חומרת הדין מול המאיימים והמבקשים לפגוע, אך "משטרה צריכה להיות גאה במעשיה. שוטר שעושה את חובתו אין לו במה להתבייש".

חנין קורא לציבור, גם זה מיהודה ושומרון, לפנות אליו ולחברת הכנסת סטרוק במידה ונתקלים בתופעה והוא מבטיח טיפול מיידי ויעיל מול הרשויות הרלוונטיות.

בהמשך הדברים התבקש חבר הכנסת חנין להתייחס לפרשת חנין זועבי ודבריה על חוטפי הנערים שאינם טרוריסטים בעיניה. לדבריו הוא עצמו מתנגד באופן נחרץ לעירובם של אזרחים ובוודאי ילדים ונערים בסכסוך המורכב שבין ישראל לפלשתינים. הוא תובע את החזרתם כ"דבר הנכון והמוסרי ביותר לעשותו".

באשר לחברת הכנסת זועבי אומר חנין כי בתקופה שבה יש מתח רב כל כך ראוי ונכון להתבטא באחריות ולא לנצל את ההזדמנות לעוד ועוד הצהרות קיצוניות המחדדות את הקיטוב ומעוררות התלהמות נוספת. "יש רגעים שבהם סייג לחכמה שתיקה. יש זמנים שצריך להרגיע, לא להוביל לכיוון של הקצנה והתלהמות", אומר חנין המביע דאגה לגורלם של החטופים ותקווה לשובם הביתה.