אתנגד. שטבון
אתנגד. שטבוןצילום: פלאש 90

וועדת אלאלוף למלחמה בעוני תגיש היום (שני) את המלצותיה לשר הרווחה מאיר כהן.

הוועדה שהתכנסה בחודשים האחרונים צפויה להגיש שורת המלצות שתכליתן להשוות את מצבה של ישראל תוך עשור לממוצע העוני הנוהג במדינות ה OECD. 

על פי הפרסומים, אף שמרבית חברי הוועדה צודדו בהגדלת קצבאות הילדים, נראה שסעיף קצבאות הילדים הושמט מהמלצותיה הסופיות של הוועדה. עוד נודע, כי עלותה של התכנית מוערכת בין 6.5 ל 7.8 מיליארד שקלים, לפי פרסומים שונים.

בתוך כך, חברי ועדה שונים הביעו פסימיות באשר לסיכויי מימוש התכנית ואכן, ציטוטים של פקידי אוצר מעידים כי אין תקציב למימוש מסקנות הוועדה.

יו"ר פורום השכונות חבר הכנסת יוני שטבון התייחס לדברים ואמר "מחד, יש לחזק את ידיו של שר הרווחה על עצם הקמתה של הוועדה ולגבות אותו במאבק הצפוי מול האוצר על יישום ההמלצות. מצב העוני בישראל חמור מאי פעם, וחובתו לעשות כל שביכולתנו להיאבק בכך".

שטבון התייחס לציטוטים המובאים מפקידי האוצר ואמר כי "מה פירוש אין כסף, זה עניין של סדרי עדיפויות. המלחמה בעוני היא משימה לאומית ראשונה במעלה, חובתנו להילחם בעוני. בעיניי, זה חשוב לא פחות מאיומים ביטחוניים".

אולם, שטבון גם לא נמנע מלמתוח ביקורת על הוועדה בהתייחסו להשמטת סעיף הגדלת קצבאות הילדים מהמלצותיה הסופיות של הוועדה, אף שמרבית חבריה תמכו בהגדלתן. "לא ייתכן שקצבאות הילדים, שהן הבסיס למאבק בעוני, יושמטו מהמלצותיה הסופיות של הוועדה", הבהיר שטבון והדגיש כי "אין מאבק בעוני ללא קצבאות ילדים, אלחם להגדלתן מחדש". לטענתו, "למדינה יש אחריות כלפי אזרחיה, חובתה להבטיח להם קיום בסיסי. האפשרות לגדל ילדים בכבוד היא תנאי הכרחי לקיום בסיסי, אי אפשר לעשות זאת בלי להגדיל את קצבאות הילדים".