הבית היהודי
הבית היהודיצילום: פלאש 90

חוקת הבית היהודי צפויה להגיע בשבועות הקרובים להבשלה, לאחר חודשים ארוכים בהם דנה ועדת חוקה בכל הסעיפים והתאימה את החוקה לשנת 2014, לראשונה מאז שנת 1997.

בין ההתאמות הבולטות בחוקה היא האמירה של המפלגה, בפעם הראשונה בתולדותיה, כי פניה להפוך למפלגת שלטון.

החוקה מתמודדת עם אפשרות שיו"ר המפלגה ייבחר לראשות הממשלה. "אם הטיל נשיא המדינה את התפקיד להרכיב ממשלה על יושב ראש המפלגה, לפי הקבוע בחוק יסוד: הממשלה, יקבע יושב ראש המפלגה את הרכב הקואליציה, ימנה את השרים ואת סגני השרים מטעם המפלגה ויקבע את תפקידיהם בממשלתו", נכתב בסעיף 35 לחוקה. "קביעת יושב ראש המפלגה לעניין זה היא בתחום שיקול דעתו הבלעדי".

הדבר דומה לנוהג הקיים בליכוד, לפיו ראש הממשלה ממנה את שרי מפלגתו על פי שיקול דעתו. עד כה, בבית היהודי, על גלגוליה הקודמים, לא העלו בדעתם את היתכנות הפיכתם למפלגת שלטון.

הסעיף הבא בחוקה מדבר על אפשרות בה היו"ר עדיין לא יהיה ראש ממשלה. בסעיף 36 נכתב כי, "יושב ראש המפלגה, שלא הוטל עליו התפקיד להרכיב ממשלה כאמור לעיל, יביא לאישור מרכז המפלגה החלטה בדבר הצטרפות סיעת המפלגה בכנסת להסכם קואליציוני או אופוזיציוני, הצטרפות לממשלה, בחירת מי שיכהנו כשרים בממשלה וסגני השרים בממשלה, פרישה מהממשלה.

''הצעה כאמור תובא להצבעת המרכז אך ורק בידי יושב ראש המפלגה, כמקשה אחת וההצבעה לגביה תהיה בעד או נגד ההצעה בשלמותה. הצביע מרכז המפלגה, ברוב של 2/3 מחברי המרכז הנוכחים בישיבה, נגד ההצעה, לא התקבלה ההצעה ויושב ראש המפלגה יביא בפני המרכז הצעה אחרת".

בבית היהודי הדגישו היום כי "מדובר בחוקה שתאפשר לבית היהודי להפוך ממפלגת נישה למפלגת שלטון. הבית היהודי היא המפלגה היחידה היום שמתנגדת למדינה פלסטינית, שמנעה שחרור מחבלים ישראלים, שהביאה לחקיקת חוק משאל עם, שהשפיעה על התהליך המדיני ועצרה אינספור יוזמות אנטי יהודיות.

"את כל זה המפלגה עשתה עם 12 מנדטים. גם חברי המפלגה מבינים לאן השפעת המפלגה יכולה להגיע עם 30 מנדטים שיגיעו בסיועה של החוקה החדשה", אמרו בבית היהודי.