הכנסת ריקה
הכנסת ריקהצילום: פלאש 90

ועדת הכנסת אישרה היום (ג') את המלצות הוועדה הציבורית לקביעת שכר ותשלומים אחרים לחברי הכנסת, בנושא שכרם ותנאי עבודתם של העוזרים הפרלמנטריים.

החלטת הוועדה מסיימת פרק ארוך במאבקם של העוזרים הפרלמנטריים לשיפור תנאי עבודתם, מאז התארגנו בהסתדרות ביוני 2013 ולמעשה מאבק שנמשך מספר שנים.

כזכור, לפני מספר חודשים יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, נענה לבקשת ועד הפעולה של העוזרים הפרלמנטריים והורה להקים צוות לבחינת הדרכים לשיפור תנאיהם. בצוות השתתפו נציגי ועד העוזרים הפרלמנטריים, ראש מטה יו"ר הכנסת, חשב הכנסת, יועץ בכיר למנכ"ל הכנסת, היועצת המשפטית של ועדת הכנסת והיועץ הכלכלי ליו"ר ההסתדרות.

הצוות גיבש מסמך הבנות מפורט אשר אומץ בכללו, על ידי הוועדה הציבורית לקביעת שכר חברי הכנסת, לאחר שקיבלה את המלצותיהם של יו"ר ומנכ"ל הכנסת. המלצות אלו אושרו היום בוועדת הכנסת.

לאור אישור ההמלצות, שכרם של העוזרים הפרלמנטריים יועלה בשיעור כולל של למעלה מ- 17%, ויוצמד להסכמי השכר בשירות המדינה. כמו כן, יועלו דמי הכלכלה והנסיעה החודשיים, תוך הגדלה 50% ליועצים פרלמנטריים המתגוררים למעלה מ-150 ק"מ מהכנסת.

כמו כן, הוגדלה התקרה לתוספת וותק מ-40% ל-60% משכר הבסיס, תוך שיפור משמעותי באופק השכר של העוזרים כחלק מהוותק יבוא בחשבון גם וותק חיצוני שנצבר טרם תחילת העבודה כנהוג לגבי עובדים בשרות המדינה. קצובת הביגוד השנתית עודכנה כפי שנהוג בקרב עובדי מדינה.

הוועדה קיבלה גם את ההמלצות הנוגעות לשינוי תואר התפקיד, כדי שישקף את מהות ומורכבות העבודה, ומעתה, במקום "עוזר פרלמנטרי מקצועי" ו"עוזר פרלמנטרי מינהלי" ייעשה שימוש אחיד במונח "יועץ פרלמנטרי".

בדיון השתתפו חברי כנסת רבים שבירכו על המהלך שישפר לא רק את תנאי העוזרים הפרלמנטריים, אלא יאפשר לח"כים עצמם לפעול באורח נכון ויעיל יותר בעבודה הפרלמנטרית ובעבודת החקיקה, כאשר ה"יועצים הפרלמנטריים" (כך יש לומר מעתה), מתוגמלים באורח ראוי יותר.

יושב ראש ועדת הכנסת חבר הכנסת יריב לוין אמר: "המצב הקיים של העוזרים לא ראוי. נעשה כאן ניסיון חסר תקדים עם גישה אמיצה ואכן יש שיפור משמעותי בתנאי השכר. עם זאת, אני חש שעדיין נחוצה מהפכה של ממש בנושא ואני מקווה שהטיפול בעניין היועצים הפרלמנטריים יימשך".

ועד העוזרים הפרלמנטריים הגיב להחלטה: "אנו מברכים על החלטה היסטורית. יצאנו למאבק על זכויותינו במטרה להכיר בייעוץ הפרלמנטרי כמקצוע וכעבודה קבועה ומכובדת. העוזר הפרלמנטרי הוא כלי עזר במימוש יכולות חבר הכנסת בשליחותו הציבורית וכלי לחיזוק הדמוקרטיה בישראל. אנו בפתחה של דרך חדשה ומודים ליו"ר הכנסת, למנכ"ל הכנסת ויו"ר ההסתדרות על ליווי המאבק".

יו"ר הועדה הציבורית לקביעת שכר חברי הכנסת פרופ' חיים לוי אמר בדיון כי מדובר במקרה יוצא דופן שהדיון בו נמשך כבר מספר שנים. "חשוב היה לנו שהתחלופה הגבוהה של העוזרים הפרלמנטריים תפחת ובקשנו להשביח את איכות העובדים. לכן, השתכנענו לאמץ ההסכם. נפגשנו עם כל הנוגעים בדבר, כשלשמחתנו מרבית הנקודות סוכמו בדיונים מוקדמים בין הנהלת הכנסת, ההסתדרות והעוזרים הפרלמנטריים".

מנכ"ל הכנסת רונן פלוט אמר: "זהו יום חגיגי לעוזרים הפרלמנטרים אבל גם יום חגיגי לכנסת. על פי הנחיית יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, השקענו, אני אישית יחד עם צוות גדול, מאמץ עצום להביא לפתרון ולאופק אמיתי עבור העוזרים הפרלמנטריים. לאחר שנים שהדבר לא צלח, אני מאד שמח שהצלחנו הפעם ומודה למי שעסק בנושא, לוועדה הציבורית בראשות פרופ' חיים לוי, לוועדת הכנסת בראשות ח"כ יריב לוין, למנהלי המו"מ מטעם הכנסת אלברט סחרוביץ' ופיני מור, לעוזרים הפרלמנטריים, לשי בירן וכמובן יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר היום: "זהו ציון דרך משמעותי ליועצים הפרלמנטריים בכנסת ישראל. אני רוצה להודות באופן אישי ליו"ר ולמנכ"ל הכנסת על המעורבות ועל שיתוף הפעולה שהפגינו לאורך כל התהליך, מתוך הבנת חשיבות תפקידם של היועצים הפרלמנטריים".