אם הזבל לא בא לפח מביאים את הפח אל הזבל...
אם הזבל לא בא לפח מביאים את הפח אל הזבל...פלאש 90

יו"ר עמותת 'עטרת כהנים', מתי דן, תוקף בחריפות את התנהלות הגורמים הממלכתיים הרלוונטיים בעקבות אזלת היד המתמשכת השלטונית סביב מתחם הכותל הקטן.

כבר בפתח דבריו מציין מתי דן כי מהישיבות האחרונות שקיימה יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, חברת הכנסת מירי רגב, הוא יוצא יותר אופטימי לנוכח מאמציה של רגב לחשוף את ההזנחה הקיימת במתחם הכותל הקטן ואת "המריחה והזריקה של האחריות מכל גורם למשנהו".

דן מדגיש כי לאחר הקמת הממשלה הנוכחית האחראי על המקומות הקדושים הוא המשרד לענייני דתות ולעומת זאת סגן שר הדתות, הרב בן דהן, שעימו הוא מצוי בקשרי ידידות, טוען כי האחריות מוטלת על הקרן למורשת הכותל.

המציאות בפועל היא שלכאורה אין שר אחראי על המקום בעוד החוק קובע עונש של שבע שנות מאסר לפוגע במקום קדוש."מי שאמור לטפל במקום הוא שר הדתות וסגנו", אומר דן המציין כי הקרן למורשת הכותל מטפלת ועושה מהלכים חשובים כמו גם רב הכותל והקומות הקדושים, אך אזלת היד מתבררת בווטו שהטילה משטרת ישראל על עבודות לשיפוץ הרצפה במקום, מהלך שהקרן החלה בו אך בהנחיית המשטרה נבלמה העבודה באיבה.

בעקבות התנהלות השליכו שכנים מוסלמים למקום פסולת בנייה וזבל וכאשר הגיעו לפנות את הזבל המשטרה טענה שאסור להזיז את הזבל כדי שלא לפגוע בסטטוס קוו. "התלוננו במשך שנים שיפנו את האשפה, אז מצאו פתרון ובמקום לזרוק את הזבל לפח נביא את הפח לזבל. הביאו פח גלי וכיסו את הזבל. אומר כעת השר לביטחון פנים שהוא היה שם ואין זבל. אמרו לו שיפתח את הפח ויראה".

עוד מספר דן ומציין כי בפני יו"ר ועדת הפנים חברת הכנסת רגב היה מכתבו של סגן שר הדתות ולפיו משרדו אינו אחראי למקום אך היועץ המשפטי של משרד המשפטים קבע שהאחריות מוטלת על שר הדתות האחראי על המקומות הקדושים למעט קבר רשב"י.

"אם הקרן למורשת הכותל לא מסוגלת לפעול, שהמשרד לביטחון פנים יתכבד וישמור באופן מיידי שלא יזרקו פסולת ושיסירו את פח האשפה שבמקום. לא יכול להיות שעל שריד מקדשנו יהיה פח אשפה", אומר דן המזכיר את הסערה שחולל הרב גץ זצ"ל כאשר החלו לקדוח בקיר הכותל הקטן על מנת לחזק מבנה סמוך. בעקבות הסערה ההיא הגיעו ראשי המדינה ועל מנת למנוע את המשך הקידוח הוקמו במקום פיגומים לתמיכה במבנה המדובר.

"לפני ארבע שנים הוסר אחד הפיגומים ויש במקום עוד פיגום שמאחוריו האשפה", אומר דן ומתאר את המציאות שבה איש אינו רוצה לקחת אחריות על הסרתה של האשפה. "ניסינו עד כה לפעול בדרכים שקטות, אבל אף אחד לא מרים את הכפפה והגענו למסקנה שצריך לשנות גישה ולהגיע לדיון פומבי. מאז ביקורה של חברת הכנסת רגב דברים השתנו", הוא אומר ומציין את הנחת הכבל החשמלי על ידי עיריית ירושלים במתחם ההר, מעשה המנוגד להלכה, כך על פי דברי הרב רבינוביץ' עצמו, אך איש אינו פועל כדי להפסיק את המעשים.

"סגן שר הדתות קיבל חוות דעת משפטית שהוא הממונה על המקומות הקדושים. לא צריך כעת שום חוק חדש. צריך פשוט להנחות את מנכ"ל המשרד להציב שומרים על הכותל הקטן. לא להפיל את האחריות על שום משרד אחר. אני מצפה משר הדתות וסגנו שלא להסתתר מאחורי הגדרות", אומר דן.

יצוין כי הבוקר התייחס הרב בן דהן בדיון בכנסת לטענות והבהיר כי כי "הכותל הקטן אינו מוגדר כמקום קדוש בחוק המקומות הקדושים אלא כשטח ציבורי. לכן, מזכיר הממשלה, אביחי מנדנבליט הטיל על עיריית ירושלים לטפל בנושא". מתי דן אינו מקבל את הדברים ומזכיר כי לא כל המקומות המוגדרים כקדושים אכן הוכרזו ככאלה ועם זאת המשרד מטפל בהם וכך יש לעשות גם במקרה זה. זאת מעבר להיותו של הכותל הקטן מקום קדוש ומרכזי עבור העם היהודי לא פחות מהכותל המערבי.

לדבריו על סגן השר להקצות כמה אלפי שקלים לשמירת המקום ולהגנה עליו מפני משליכי אשפה וכיוצא באלה, גם אם הדבר יעלה במחיר של עתירה נגדו. בהקשר זה מוסיף דן ומזכיר את הכרעתה של השופטת בייניש בעתירה נגד אדם שהואשם בפגיעה במקומות קדושים שניסה לטעון כי המקום אינו מוכרז כקדוש. בייניש קבעה כי הדברים אינם תלויים אלה באלה והמקום בעל קדושה בפני עצמו גם אם לא זכה להגדרה מסודרת בחוק.