אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: פלאש 90

צה"ל השלים את תחקור האירוע בו חדר מחבל חמוש ברימון מרצועת עזה לכיוון ישובי חבל שלום בדרום, ביום ראשון האחרון. 

התחקיר הפיקודי, שנערך בראשות מפקד פיקוד הדרום, אלוף שלמה (סמי) תורג'מן, בוצע באופן יסודי ונוקב וחשף כשלים בהתנהלות הכוחות במספר מעגלים.

במהלך התחקיר פורטו הלקחים המרכזיים שהופקו מן האירוע, ובצה''ל מדגישים כי הם מיושמים באופן מיידי על ידי הכוחות בשטח.

לאור ממצאי התחקיר, הוחלט על נקיטת צעדים פיקודיים ומשמעתיים: רישום הערה פיקודית בתיקו האישי של מפקד גדוד חיל הרגלים, נזיפה ודחיית מתן דרגה למפקד פלוגת חיל הרגלים והדחת סגן מפקד פלוגת חיל הרגלים וקצינת המבצעים בחמ"ל הגדוד מתפקידם, לאור הכשלים שנמצאו באופן התנהלותם באירוע.

כמו כן הוחלט על קיום הליך שיפוטי בדין משמעתי לסמלות המבצעים בחמ"ל הגדוד, לגשש הסיור ולתצפיתנית במהלך האירוע.

בסיכום התחקיר עמד מפקד הפיקוד על חומרת האירוע וציין כי ''לצד הכשלים שנמצאו בפעולות הגדוד באירוע זה, מאופיין גדוד הסיור המדברי בשנים ארוכות של עשייה משמעותית בגזרה זו ובהצלחות מבצעיות רבות בכלל ובחודשים האחרונים בפרט''.

''לפיכך, ודווקא לאור ניסיונו הרב ויכולותיו המבצעיות, היה מצופה הגדוד לתוצאה מבצעית טובה יותר באירוע זה''. עוד ציין מפקד הפיקוד כי הוא ויתר מפקדי הגזרה סמוכים ובטוחים ביכולתם של מפקדי הגדוד להטמיע וליישם את הלקחים ולעמוד במשימת ההגנה לתושבים.

ראש מועצת אשכול, חיים ילין, בירך על התחקיר המעמיק שנערך בפיקוד הדרום ועל הסקת המסקנות. "האירוע היה כשל נקודתי חריג שהדגיש את הצורך בהשלמת מענה על ידי כוחות אזרחיים, רבש"צים וכיתות כוננות.

"אנחנו סומכים על חיילי צה"ל והמפקדים שפועלים יום ולילה להגן על תושבי עוטף עזה במקצועיות ובמסירות רבה ומונעים אירועים ביטחוניים רבים לאורך גבולות הדרום", הוסיף ראש המועצה.