חשיםת מנהרה ברצועת עזה בצוק איתן
חשיםת מנהרה ברצועת עזה בצוק איתןדובר צה"ל

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, חבר הכנסת זאב אלקין, מבהיר בראיון לערוץ 7 כי צה"ל לא הופתע מהיקף המנהרות והפעילות המתרחשת כעת מוכיחה שהוא נערך אליה כיאות.

בראשית הדברים התייחס אלקין לדיווחים על ניסיונותיו של מזכיר המדינה האמריקאי לגבש הפסקת אש וסיפר כי להערכתו אין עדיין מסמך מסודר כפי שאולי ניתן היה להבין מחלק מאמצעי התקשורת. עם זאת בחר אלקין להתמקד בדבריו במתווה העקרוני להסכם והבהיר כי אסור לאפשר מציאות שבה הסכם הפסקת אש יניב תשואה כלכלית כלשהי לחמאס.

"כל נקודת סיום שבה חמאס יקבל הישגים כלכליים כתוצאה מהלחימה זו בעיה מאוד גדולה כי אתה מייצר דפוס עבודה של פרוטקשן שבכל פעם שחמאס רוצה להגיע להישג כלכלי, לפעמים גם לא מאיתנו אלא מהמצרים לדוגמא, הפתרון פשוט – לירות על האזרחים הישראלים, ישראל תשיב באש והקהילייה הבינלאומית תתערב ותביא לחמאס את הפתרונות. אסור להגיע לדפוס פעולה כזה. ישראל צריכה להתנגד לכל ניסיון שבו יש קו סיום שחמאס יכול להגיד שיש לו הישג, גם כלכלי".

אלקין נשאל אם את הדברים הפשוטים הללו מזכיר המדינה האמריקאי אינו מבין. לדבריו אין צורך לפרשן את קרי או לייצג את האינטרסים שלו, די לנו להיזכר בשנת 2004, ימים של ממשל ידידותי יותר שדרש מישראל לאפשר לחמאס להשתתף בבחירות על אף התחזיות וההתראות, "ישראל ביקשה להיות נחמדה עם האמריקאית וכל השאר היסטוריה".

באשר לאיום המנהרות קובע אלקין כי ישראל אינה מופתעת ואינה בהלם, "צה"ל הכיר את הנושא ונערך אליו. אני מניח שגם הדרג המדיני. אנחנו בועדת חוץ וביטחון לא בהלם מכך, גם לא לגבי ההיקף".

בנוגע לשמועות על כוונת החמאס לבצע פעולת טרור כוללת שתצא מכמה מנהרות במקביל בראש השנה הקרוב, אומר אלקין כי לא ראה לכך כל סימוכין מודיעיניים, "יש הרבה אגדות סביב סיפור המנהרות. זה טבעי במצבים כאלה. העיקר שנמשיך לשמוע על תוצאות אמיתיות. אני שמח שחזרנו לפעול ולפעול במלוא העצמה. צריך להביא את חמאס לנקודת השבירה שהוא יבקש ויתחנן להפסקת אש ולא יתנה לנו כל מיני תנאים".