אורלי לוי-אבקסיס בפגיה באשקלון
אורלי לוי-אבקסיס בפגיה באשקלוןדוד אביעוז, בית החולים ברזילי

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, קוראת לממשלה ולמשרד הבריאות לפעול לאלתר למיגון קבוע של הפגיות בבתי החולים ברזילי באשקלון וסורוקה בבאר שבע, ולמנוע את המשך המצב בו חיי הפגים נמצאים בסיכון מתמיד מירי טילים.

שלשום, לאור ההסלמה במצב הביטחוני נאלצו מנהלי בתי החולים באשקלון ובבאר שבע להורות על העברת הפגיות למקלטים הממוקמים במתחמי בתי החולים, שאינם מותאמים לצרכיי הפגים והצוותים הרפואיים המטפלים בהם.

במהלך סיור שקיימה אתמול (שלישי) ח"כ לוי-אבקסיס בבית החולים ברזילי באשקלון (שתוכנן מראש עוד בטרם החלה ההסלמה הנוכחית במצב הביטחוני), התמקדה ח"כ לוי-אבקסיס בפגייה, שכאמור שלשום בלילה הועברה ממקומה הקבוע בבית החולים למקלט קטן הממוקם מחוץ למבנה בית החולים.

ד"ר שמואל צנגן, מנהל הפגייה בבית החולים ברזילי, אמר כי העברת הפגייה למקלט היא בבחינת ברירת מחדל, שכן התנאים במקום רחוקים מלהיות מותאמים לטיפול בפגים, הן לאור הצפיפות הרבה במקלט והן לאור היעדר אמצעים הכרחיים לטיפול בפגים במקום.

"כרגע יש לנו עוד מקום אחד בלבד בפגייה הממוגנת, מה שאומר שאם יגיעו אלינו בהמשך נשים בהיריון ללידה מוקדמת ניאלץ להפנות אותם לבתי חולים במרכז הארץ", ציין דר' צנגן. "אתם יכולים לתאר לעצמכם מה זה אומר לשלוח אישה שכורעת ללדת מאזור אשקלון, נתיבות או אופקים לבית חולים במרכז הארץ, מדובר בסכנה ממשית לתינוק וגם לאם", הוסיף מנהל הפגייה".

ח"כ לוי-אבקסיס אמרה "אתמול הגענו לאשקלון, ראינו את הקשיים שאיתם מתמודדים אנשי בית החולים בכלל ועובדי הפגייה בפרט, ונחרדנו ממה שראינו. למרות המקצועיות הראויה לכל שבח של הצוות הרפואי הרופאים והאחיות נאלצים לטפל בפגים בצפיפות, תוך מחסור במקומות פנויים לפגים נוספים שיגיעו ומחסור באמצעים לטיפול רפואי מקצועי לאור המעבר המאולץ למקלט. אלו דברים שאסור לנו להמשיך לאפשר אותם, ולא רק שניתן לפתור זאת אלא חובה על המדינה לפתור אותם, ובהקדם האפשרי".

ח"כ לוי-אבקסיס הוסיפה כי "נאבקנו בעבר לטובת הגדלת התקציבים בפגיות בבתי החולים בדרום, היום אנחנו רואים עד כמה זה חשוב, ויש עוד הרבה מה לעשות כדי לסייע להם. לא ייתכן שבכל הטווח של 40 ק"מ מרצועת עזה לא תהיה פגייה ממוגנת לא בברזילי ולא בסורוקה, כשכל פגיעה הכי קטנה במקרה הזה עלולה לעלות בחיי התינוקות. אני קוראת לממשלה ולמשרד הבריאות לפעול לאלתר למיגון קבוע של הפגיות בשני בתי החולים, כדי שבפעם הבאה הצוותים הרפואיים לא יאלצו להעביר את הפגים למקלטים שאינם מותאמים לכך ויוכלו להמשיך ולטפל בהם בצורה הטובה ביותר".

בתום הסיור בבית החלים ברזילי המשיכה ח"כ לוי-אבקסיס לשדרות, שם ביקרה במעון יום ממוגן בעיר בו שהו באותה עת כמה עשרות ילדים, אשר לאור המצב הביטחוני מאז תחילת השבוע כמעט ולא יצאו לחצר המשחקים מחוץ למתחם. במהלך הביקור במקום שוחחה ח"כ לוי-אבקסיס עם מנהלת המעון על הקשיים העולים במהלך תקופות ההסלמות הביטחוניות החוזרות ונשנות באזור עוטף עזה, ואף ישבה לשוחח עם כמה מהילדים ששהו במקום, ושמעה מהם על תחושותיהם ועל מה שעובר עליהם תחת איום מתמיד של ירי הרקטות.