Michael Schumacher  מיכאל שומאכר
Michael Schumacher מיכאל שומאכררויטרס

תוכנות הכופר למיניהן, ובראשן ה CryptoLocker הידועה לשמצה, נמצאות אתנו כבר זמן רב, אך כעת מדווחת חברת ESET שגם מערכת ההפעלה הסלולארית של גוגל נכנסה לרשימת המערכות הפגיעות לתוכנות הכופר.

תוכנות הכופר חודרות למחשב ומצפינות קבצים כמו תמונות, מסמכי אופיס ועוד ודורשות מהמשתמש תשלום עבור הקוד שיסיר את ההצפנה – או שעליו להיפרד מהקבצים שלו לנצח. בשנים האחרונות יותר ויותר משתמשים בעולם ובישראל נפגעו מאחת הגרסאות הזדוניות ביותר של האיום הזה, הידוע בשם CryptoLocker, במערכת ההפעלה Windows למחשבים אישיים.

בחודש יוני חשפה VJCRV תוכנת הכופר המסוגלת להצפין קבצים במערכת ההפעלה אנדרואיד ואף דורשת מהקורבנות תשלום על מנת להסיר את ההצפנה. התוכנה הזדונית, המכונה SimpLocker נפוצה בעיקר ברוסיה ובאוקראינה, ודורשת מהקורבנות לשלם את סכום הכופר במטבע האוקראיני הרביניה. מספר גרסאות של התוכנה כבר מסתובבות בחוץ, אך ההערכה היא שמדובר באב טיפוס לתוכנת כופר מתקדמת יותר שנמצאת בתהליך פיתוח, שתיפגע גם במשתמשים באזורים נוספים בעולם.

כדי להימנע מתוכנות כופר מומלץ להימנע מלחיצה על קישורים בהודעות אימייל, וואטסאפ או SMS ממקורות לא ידועים ולעולם לא להוריד קבצים המצורפים להודעות אימייל ממקור לא ידוע. כמו כן, טוענים בחברת שניסיון העבר מראה שתשלום הכופר לא מבטיח את הסרת ההצפנה מהקבצים ועל המשתמשים לדאוג לגיבוי תדיר של המידע שלהם למקרה הצורך ובשום אופן לא לשלם לתוקפים.

נהג המרוצים מיכאל שומאכר הלך לעולמו? הונאת פייסבוק

פושעי הרשת ומפיצי ההונאות ברשתות החברתיות לא מהססים לחצות את גבולות הטעם הטוב אם הם מאמינים שבעקבות כך הם יוכלו להרוויח כמה דולרים. כך קרה החודש כאשר דווח בפייסבוק שנהג המרוצים המוערך, מיכאל שומאכר, שנפצע לפני מספר חודשים בתאונת סקי – הלך לעולמו.

הפרסום כלל קישור לאתר חדשות שכביכול מדווח על מותו המצער של שומאכר, אך למעשה הוביל את המשתמשים לאתר מתחזה שדרש מהם לשתף את החדשות עם שאר החברים שלהם.

בחברת ESET ממליצים לעולם לא ללחוץ על קישורים מפוקפקים בפייסבוק שמבטיחים חדשות חמות או בלעדיות, אלא לצרוך חדשות מאתרי החדשות המוכרים.

ובזירה המקומית

יחידת הסייבר של מפלג ההונאה במחוז הצפון, פתח בחקירה אחר גבר בן 30 שלפי החשדות נגדו שתל תוכנת ריגול במחשב האישי של צעירה מהצפון ודרש ממנה לשלם לו 200 אלף ש"ח או שיפיץ תמונות עירום שלה ברשת. הצעירה הגישה תלונה במשטרה והגבר נעצר.