דואר ישראל
דואר ישראלצילום: פלאש 90

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ עדי קול (יש עתיד) התכנסה היום (שני) בעקבות פניות רבות שהגיעו אליה מאזרחים וחברי מועצות מקומיות שהלינו על שורה ארוכה של ליקויים בשרותי דואר ישראל.

לדיון שהתקיים בהשתתפות שר התקשורת גלעד ארדן (הליכוד), הגיעו פונים מכל רחבי הארץ ובין היתר מהוד השרון, לוד, רעננה, נתניה, רמת גן, מבשרת ציון ועוד, אשר הציגו את הליקויים כל אחד במקומו.

מהפונים הרבים עלה כי לא מדובר בבעיה מקומית אלא באותם ליקויים בכל רחבי הארץ. הפונים הלינו על הצפיפות בסניפים ועל כך שהתושבים נאלצים לעמוד בחוץ, על שיבושים בחלוקת הדואר ועל מכתבים שמגיעים באיחור רב, איבוד חבילות וזמני המתנה בלתי סבירים בסניפים.

יו"ר הוועדה ח"כ קול, אמרה כי ''החלטנו לכנס את הוועדה מכיוון שאנחנו מתמודדים עם שטף של פניות שקיבלנו נגד הדואר. תפקיד הוועדה זה להיות הקול של הציבור בכנסת והציבור ממורמר וכועס על השירותים בדואר, ומגיע לו שירות טוב יותר ממה שהוא מקבל.

''העובדה שהמנכ"ל בחר שלא להגיע לדיון בכנסת בהשתתפות השר היא ביזיון וזלזול בוועדה ובכנסת. קיבלנו מצגת ארוכה מהדואר, אני לא רוצה לראות מצגות, אני רוצה שתפתרו את הבעיות של האנשים שעומדים שעות בתור, שדברי הדואר נאבדים להם, או שמגיעים באיחור ניכר. לא יכול להיות שכל פעם שנפנה לדואר, נשמע שוב ושוב ש'הדואר נמצא בתהליך', תהליכי שיפור הם ראויים, אבל עד שהם יתבצעו צריך לתת פתרונות", הבהירה קול.

שר התקשורת ארדן אמר כי "גם אם מדובר בשירות לא ריווחי כמו דואר, עדיין אנחנו מחויבים לקיים אותו ובדיוק באותה רמת שירות בפריפריה ובמרכז. זה נכון שברפורמה שעשו בעבר משרד האוצר והתקשורת נעשו טעויות היסטוריות קשות ביותר שגם להם יש השלכה על מצבו של הדואר ותזרים המזומנים שלו, אבל אני לא מקבל את האמירה שזו הבעיה המרכזית. מאז חלפו כמה שנים טובות ומנהלי הדואר לדורותיהם הם אלה שאחראים למצוא מאיפה להתייעל.

''אם מסתכלים על גרף כוח האדם בעשור האחרון של הדואר, הוא היה בעלייה מתמדת. אם חלק מהעבודה יורד ממך אז כמות העובדים לא אמורה לגדול. אי לא בטוח שהניהול של הדואר היה בסטנדרטים המקצועיים ביותר, למעשה אני חושב אחרת", הדגיש.

לדברי שר התקשורת יש צורך ברפורמה מאוד משמעותית ומרחיקת לכת בדואר ישראל. ''אני האצתי את ועדת רייך כדי לבחון את התעריפים ורמות השירות וכדי לבחון איזה שינויים צריך לעשות. הדו"ח שלה התפרסם לפני חודשיים, ואנחנו מנסים לעבור לשלב היישום. חלק מכך זה פרישת עובדים, האוצר מתנה את הכנסת הכסף לא רק בפרישה אלא גם בשינויי ההסכמים ובהם חלק משעות העבודה בשעות שמתאימות לאזרחים.

"החלק שני זה לעדכן חלק נכבד מהתעריפים, כלומר להעלות. אני מוכן לשקול את זה אבל לעולם לא אסכים לחתום על העלאות תעריפים אם  לא אדע שגם השירות משתפר דרמטית", הבהיר ארדן.

סמנכ"ל הפיקוח במשרד התקשורת יגאל לוי סיפר כי "בכל הביקורות בסניפים נראות חבילות ודברי דואר זרוקים בניגוד להוראות ולנהלים, ולמרות ההערות הדואר לא פועל לתיקון המצב".

הרצל בר מג, ממלא מקום מנכ"ל דואר ישראל, אמר בדיון כי "כאשר עבר פה חוק הדואר ב2004, אני ישבתי כאן מול משרד התקשורת והתרעתי במסמכים ומכתבים שהאופן שבו מטילים עלינו למלא את חובתנו יביא אותנו אל עברי פי פחת. לא ייתכן שמטילים על חברה ממשלתית לתת שירות אוניברסאלי מפסיד, כשהמקור למימון היה כל הזמן הדואר הכמותי.

''הדואר הכמותי פוחת והולך הן משום שיש תחרות שבה החברה לא יכולה להשתתף בגלל מגבלות רגולציה. המתחרה יכול להציע כל העריף שהוא רוצה. המקור אבד גם משום שיש ירידה במספר השימוש בדואר.

''לדואר אין מספיק מזומנים כדי לסיים את השנה", הוסיף. ''החברה נקטה שורה של צעדי חירום שזה גם משפיע על השירות. אין כסף בקופה ואם לא היינו נוקטים את הצעדים האלה החברה הייתה קורסת. אנחנו מדברים על מצב בו החברה עלולה לשבות לחלוטין

''יש לנו תכנית הבראה במסגרתה יוארכו שעות פעילות הסניפים, כך שיתאימו לצרכי הלקוחות. כמו כן, ישונו שעות חלוקת דברי הדואר והחבילות לבתים משעות הבוקר, בהן רוב הלקוחות אינם בבתיהם, לשעות אחה"צ והערב. שינוי זה יחסוך מלקוחות רבים את הצורך להגיע לסניפים ויצמצם את העומס בהם באורח משמעותי. תוכנית ההבראה כוללת גם ייעול בכוח אדם ובפעילות הסניפים, הכנסת שירותים חדשים ועוד. מהלכים אלו יעלו את החברה למסלול של צמיחה בעידן בו כמויות הדואר פוחתות והולכות''.

חברי הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) ודוד אזולאי (ש"ס) הציגו שניהם הזמנות לאירועים שהגיעו אליהם לאחר מועד האירוע, זאת למרות שנשלחו זמן רב לפניו.

יו"ר הוועדה ח"כ עדי קול סיכמה את הדיון ואמרה ''אני יכולה להבין אם הפונים יוצאים מכאן בתחושה קשה מכיוון שגם אני יוצאת בתחושה כזו. תהליך הבראה מביא לשיפור וייעול אבל אנחנו עוד לא שם. הציבור נקלע למאבק בין האוצר לתקשורת אבל התפקיד שלנו הוא לספק לציבור פתרונות. אנחנו נכנס דיון מעקב אחרי הפגרה על מנת לפתור את הבעיות של הפניות שהגיעו אלינו''.