עליזה לביא
עליזה לביאדוברות

הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ עליזה לביא ערכה היום (שני) דיון משותף עם ועדת המשנה למדיניות חוץ, הסברה ותודעה מדינית של ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ רונן הופמן.

חברי הוועדות דנו ביישום החלטה 1325 של מועצת הביטחון של האו"ם משנת 2000, לפיה נשים הן מפתח לקידום תהליכי שלום ולסיום סכסוכים אלימים. בעקבות ההחלטה גיבשו עשרות מדינות תוכניות פעולה לאומיות או ממשלתיות להטמעת ההחלטה.

ישראל הייתה המדינה הראשונה שהטמיעה בחוק מרכיבים מעקרונות ההחלטה, אולם אף ממשלה מאז לא אימצה תוכנית פעולה ליישום ההחלטה.

"כשנשים נעדרות ממוקדי קבלת החלטות וגם מצוותי המומחים והפרשנים המתווכים לנו את המלחמות, מי שמפסיד מכך היא החברה כולה", טענה ח"כ לביא. "רק לפני מספר ימים, כשדיברתי במליאה על חובת הוכחה בפיטורי נשים אמר ח"כ פייגלין – 'בזמן הזה את מדברת על הטרדות מיניות?' גם בתקופת מלחמה צריך להמשיך לקדם את הביטחון האישי של נשים. הן אינן מוגנות יותר בזמן מלחמה, להיפך.

"אמשיך להיאבק על שילוב נשים בכל ועדה ולתבוע חשיבה מגדרית בכל מקום", הדגישה לביא. ''כבר בתחילת מושב החורף אקדם זאת מול הממשלה. הגיע הזמן ללמוד ממדינות בהן נשים משתלבות גם בעמדות מפתח ביטחוניות בעזרת חקיקה ותמריצים".

ח"כ רונן הופמן, יו"ר ועדת המשנה למדיניות חוץ, הסברה ותודעה מדינית אמר בדיון המשותף כי "לנו הגברים יש המון מה ללמוד אם נשיל את המודל של השגת עליונות בכל מחיר. נוכל להתחיל להתפייס עם עצמנו ואחר כך עם אחרים. מה עושים? לצערי צריך לעשות באופן מלאכותי, לבוא ולשכנע במובן מאיליו. לדאוג בכל מיני אמצעים לשנות את המצב מהר. לארגן מאסה קריטית לנוכחות נשית מלאה בכל מקום בו מקבלים החלטות ומשפיעים".

עו"ד ענת טהון אשכנזי, מנהלת פרויקט תוכנית הפעולה ליישום החלטה 1325 של מועצת הביטחון של האו"ם, סיפרה כי "יש מדינות שחוו סכסוכים קשים, והחליטו לאמץ את החלטה 1325 והכינו תוכניות פעולה ממשלתית למימושה: בוסניה אימצה תוכנית פעולה. זו מדינה רוויה סכסוכים שחוותה מחירים קשים ביותר. הם ראו בתוכנית הפעולה חלק מבניית המדינה. ואכן יש שם עלייה בייצוג נשים.

"גם בפיליפינים שחוותה סכסוך אלים על רקע דתי קידמו תוכנית שבה תפיסת הביטחון רחבה ויש בה היבטים של זכויות אדם ונושאים אזרחיים. התוכנית נושאת פירות משמעותיים ומעבירה את האחריות לממשל".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה כי "אנו זקוקים למיגדור השיח בעיקר בימים כאלה. הקבינט הביטחוני מורכב היום משבעה גברים ואחרי מאבק הוסיפו את השרה לימור לבנת. עשור לאחר שהתקבלה החלטה 1325 השיח בישראל לא לוקח בחשבון פרספקטיבות של נשים. לא יכול להיות שעל כל ועדה אנו צריכות להיאבק. אחרי עשור אנו עדיין במצב שבכל פעם אנו צריכות לכתוב ולאיים כדי שיכלילו אישה בוועדות".

ורד סויד, יו"ר הרשות לקידום מעמד האישה, סיפרה כי "ב-2009 אחוז הנשים בוועדות ציבוריות עמד על 23% וב-2013 עלה ל-39.4%. זה לא הולך בקלות. צריך להיאבק על כל שיבוץ ועל כל ועדה. לעיתים אני נראית כתגרנית בשוק. כשמינו את ועדת ששינסקי הסבירו לי שממנים את החברים על פי תפקיד. צעקתי עד גבול בכי, שאם פקיד השומה הראשי יכול להיות חבר ועדה, אין סיבה שלא תהיה במקומו הסגנית שלו. צריך להוסיף סנקציה כספית על גוף שלא ימנה נשים. בלי זה, זה לא ילך".