אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

דו"ח מיוחד של מרכז המידע למודיעין ולטרור פורס נתונים סביב השימוש שעושה הטרור הפלשתיני במסגדים ובתי תפילה מוסלמיים. זאת בעקבות ההאשמות שהטיחו גורמים ברצועת עזה כלפי ישראל לאחר תקיפות חיל האוויר את מסגד אלפארוק במחנה הפליטים נציראת שבמרכז הרצועה.

על פי המקורות הישראליים המסגד שהותקף שימש כמתחם לפעולות של חמאס ומחסן רקטות ואמצעי לחימה. ד"ר חסן אלדיפי, סגן שר ההקדשים ברצועה, גינה בחריפות את מה שכינה כתקיפת מסגדים ש"חושפת את הפנים האמיתיות של הכיבוש הישראלי הברברי...". שייח' יוסף אלדעיס, שר ההקדשים בממשלת ההסכמה הלאומית בראמאללה, מצוטט גם הוא על ידי אנשי מרכז המידע כמי שכינה את התקיפות נגד מסגד אלפארוק ומסגדים נוספים ברצועה כ"פשעי מלחמה" של ישראל. הוא הוסיף, כי ישראל מנהלת "רדיפה דתית-תרבותית של העם הפלסטיני בכלל, ושל תושבי רצועת עזה בפרט".

לעומתם קובעים אנשי המרכז כי " השימוש הצבאי, שעשתה חמאס במסגד אלפארוק, אינו מקרה חריג. שכן חמאס ושאר ארגוני הטרור עושים באופן שיטתי שימושים צבאיים ופוליטיים במסגדים הרבים המצויים ברצועה".

לדבריהם מסגדים ברצועה משמשים לא רק לשם פולחן דתי אלא גם למגוון צרכים צבאיים ופוליטיים למשל: גיוס פעילים לביצוע פעולות טרור, אחסון אמצעי לחימה, מקום התכנסות עבור פעילי טרור, מקום יציאה לפיגועים, אתרי אימונים ומרכז הדרכה, אתרי ירי רקטות ופצצות מרגמה ומרכז לפעילות מדינית ותודעתית.

עוד מציינים אנשי המרכז כי "בשורש השימוש הצבאי במסגדים עומדת התפיסה של אנשי דת סונים ושיעים בכירים, ובתוכם גם שייח' יוסף אלקרצ'אוי מקור הסמכות המרכזי של חמאס, לפיה השימוש במסגדים לצרכים צבאיים במסגרת הג'האד (מלחמת הקודש) הינו לגיטימי. תפיסה זאת נסמכת על מסורות אסלאמיות (חדית') הקובעות, כי הנביא מוחמד, בכבודו ובעצמו, השתמש במסגד גם לצרכים צבאיים ופוליטיים, מעבר לתפקידו הקלאסי של המסגד כבית תפילה למאמינים.

בדו"ח שפרסמו אנשי המרכז הם מציגים נתונים וראיות לפעילות הטרור המתמשכת של אנשי החמאס מבין כותלי המסגדים. בין השאר מדובר בהכשרה צבאית לילדים ולנערים. במסגרת מחנות הקיץ, שקיימה חמאס בקיץ 2014. עברו הילדים והנערים אמונים סמי-צבאיים שהתקיימו בבתי ספר ובמסגדים.

"כמו כן", נכתב בדו"ח "במהלך מבצע "עופרת יצוקה" עשו חמאס ושאר ארגוני הטרור שימוש נרחב במסגדים לצרכים צבאיים-טרוריסטיים. במהלך המבצע התגלו עדויות למגוון של שימושים במסגדים: אחסון נשק תחמושת וציוד צבאי. בין השאר נמצאו במסגדים רקטות, מטעני חבלה, רובי קלצ'ניקוב, מחסניות ואף תותח נ"מ. בסרטוני תקיפה של חיל האוויר ממהלך המבצע ניתן לראות פיצוצי משנה עזים לאחר תקיפת מסגדים, דבר שהעיד על הכמות הרבה של חומרי נפץ ואמצעי לחימה, שאוחסנו בהם. מתוך ראייה של מתחמי המסגדים כאתרי לחימה הונחו בסמוך למסגדים מטעני חבלה, נבנו בקרבתם עמדות, ונחפרו מנהרות.

עוד מזכירים אנשי המרכז כי בסרטונים של חיל אוויר ממבצע "עופרת יצוקה" ובתצלומי אוויר ניתן לראות בברור שיגור רקטות מחצר מסגדים ועמדת ירי ומטענים הממוקמים בסמוך למסגדים.

קורסים צבאיים הועברו גם הם במסגדים. "פעיל צבאי של חמאס, תושב אל-עטאטרה שבצפון הרצועה בשם צבחי מא'גד עטאר, סיפר על הכשרה צבאית תיאורטית, שקיבל במסגד בלאל בן רבח באלעטאטרה. במסגרת ההכשרה הצבאית הועברו לו שיעורים בנושאים שונים כמו ירי רקטות וטילי RPG", נכתב בדו"ח.