מצעד החיים אושוויץ מסע לפולין
מצעד החיים אושוויץ מסע לפוליןצילום: פלאש 90

מנהלו המיתולוגי של התיאטרון היהודי בוורשה, ואחד מהאישים הבולטים בקהילה היהודית בפולין, שמעון שורמיי, הלך לעולמו ביום רביעי בגיל 91.

שורמיי נולד בשנת 1923 בעיר לוצק שבמחוז ווהלין באוקראינה. במהלך מלחמת העולם השנייה הוא נלקח למחנות עבודה במזרח רוסיה ובקזחסטאן. לאחר סיום המלחמה, עבר שורמיי בשנות החמישים המוקדמות להתגורר בפולין והחל את קריירת המשחק שלו בעיר וורוצלאב.

שורמיי גם שיחק במספר סרטי קולנוע והפך לדמות מוכרת כאשר דאג להשיב את התרבות היהודית לפולין לאחר המלחמה. לאורך השנים זכה שורמיי במספר רב של תארי כבוד מטעם פולין וגרמניה על תרומתו לקידום התרבות היהודית ודו הקיום בין יהודים ופולנים.

בשנות השמונים הוא אף נבחר לפרלמנט הפולני ודאג לייצג את הקהילה היהודית בפולין. בשנות השבעים החל שורמיי לנהל את את התיאטרון היהודי בוורשה, ותחת ניהולו התקיימו במקום הצגות על בסיס כמעט יומי. שורמיי התגאה בעיקר בכך שהתיאטרון בוורשה הוא היחידי, יחד עם התיאטרון היהודי בניו יורק, המציע הצגות ביידיש על בסיס קבוע.

הרב הראשי של פולין, מיכאל שודריך, אמר בראיון לסוכנות הידיעות הפולנית כי שורמיי היה יהודי גאה שמעולם לא הסתיר את יהדותו. "הוא מעולם לא שכח את שורשיו, ובימים קשים הוא לא חסך שום מאמץ על מנת להילחם עבור התרבות היהודית" אמר שודריך.

שורמיי היה נשוי לגולדה, שחקנית ובמאית בתיאטרון היהודי בוורשה, והותיר אחריו ארבעה ילדים ושני נכדים. כולם, אגב, הלכו בדרכי הוריהם ומשמשים כשחקני תיאטרון.