מחיר הכעס המצרי. ג'ון קרי
מחיר הכעס המצרי. ג'ון קריפלאש 90

מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, ספג השפלה קשה במהלך ביקורו בקהיר. כך על פי דיווח ב'קול ישראל'.

ג'ון קרי הגיע לקהיר הלילה במגמה לקדם הסדר להפסקת אש בין ישראל לחמאס ואולם כאשר הגיע לארמון הנשיאות על מנת לפגוש את הנשיא א-סיסי נדרש לעבור בדיקת גלאי מתכות כאחרון המבקרים בארמון.

הצילומים הרשמיים היוצאים מביקורו של קרי בקהיר מתמקדים בעיקר בלחיצות הידיים ובהתבטאויות סביב הסיכוי להסדר והדאגה מסרבנותו של חמאס, אך מסתבר שהיחסים המתוחים בין מצרים לארה"ב באו לידי ביטוי דווקא ברגע מביך זה של בדיקת ג'ון קרי, כפי שהדבר תואר ב'קול ישראל'.

קרי שכבכירי הסגל דיפלומטי בכל מדינה זוכה לכניסה חופשית לכל מקום ואתר במדינות בהן הוא מבקר מצא את עצמו עומד בפתח ארמון הנשיאות כשקצין מצרי עובר על גופו עם מכשיר לגילוי מתכות על מנת לוודא שאינו מחדיר כלי נשק כלשהו באמתחתו.

ההשפלה שעבר קרי על ידי המצרים מבטאת את היחסים העכורים בין מצרים לארצות הברית. הממשל המצרי מבקש ככל הנראה שלא להשכיח את מורת רוחו מתמיכת ארה"ב בממשל הקודם, ממשל מורסי, והדברים באים לידי ביטוי בין השאר באקט שחווה קרי.

באשר למגעים עצמם נזכיר כי מזכיר המדינה האמריקאי ציין כי כל עוד הטילים ממשיכים להיות משוגרים קשה לקדם מו"מ של ממש ויש להגיע להסדר זמני ובו לקדם הסדר קבוע יותר. עם זאת נזכיר את הכרזתו של קרי על ההחלטה האמריקאית להעביר לרשות הפלשתינית סכום של 47 מיליון דולרים על מנת לסייע בשיקום המערכות שנפגעו במהלך הקרבות. 13 מיליון דולרים מסכום זה יועברו לטובת אונר"א.

ההנהגה המצרית מודיעה כי אין בכוונתה לשנות מאום מהצעתה הראשונית להפסקת אש. לטעמה על חמאס לקבל את סעיפי ההסכם במלואם. נזכיר כי מנגד תנועת החמאס סרבה לחלוטין להסכם בו היא רואה הסכם כניעה שאינו מעניק לה ולו הישג אחד.