הרב דוד סתיו
הרב דוד סתיוצילום: פלאש 90

הפצת שמועות מבוססות ובעיקר בלתי מבוססות באמצעות רשת הוואטסאפ הפכה לסימן ההיכר הבלתי רשמי של שני האירועים הביטחוניים האחרונים, חטיפת הנערים ומבצע צוק איתן.

רב המועצה המקומית שוהם ויו"ר הנהלת רבני צוהר, הרב דוד סתיו, מסביר כי מדובר בהתנהלות אסורה על פי ההלכה, הכרוכה בעבירות על איסורי תורה.

"ימי המלחמה שעם ישראל עובר בימים אלו חושפים תופעות חברתיות נפלאות של אחדות, חוסן לאומי ועזרה הדדית. יחד עם זאת, בשבועות האחרונים אנו עדים גם לתופעה מכוערת של הפצת שמועות, חלקן נכונות וחלקן כוזבות, ברשתות החברתיות", ציין הרב סתיו.

לדבריו, "גם בלי קשר להיותנו במצב מלחמה, הפצת מידע מסווג נאסרה בפירוש על ידי התורה. בספר ויקרא (יט, טז) נאמר: 'לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ', ופירש רבי משה מקוצי (ספר מצוות גדול, לאווין, ט): 'איזהו רכיל? המגלה לחבירו דברים שדיבר ממנו אדם בסתר', וכן כתב רבנו יונה מגירונדי (שערי תשובה ג, רכה): 'וחייב האדם להסתיר הסוד אשר יגלה אליו חברו דרך סתר'".

הרב סתיו מדגיש בהקשר זה, כי "האיסור הוא בראש ובראשונה על האדם המפיץ את הסוד ברבים, אך הוא מטיל אחריות מסוימת גם על השומעים, המנסים לשמוע את הסודות ולהיחשף אליהם, כפי שכתב רבי יעקב חגיז (שו"ת הלכות קטנות חלק א סימן רעו): 'נראה שיש איסור לבקש ולחפש מסתוריו של חבירו ומה לי לא תלך רכיל לאחרים או לעצמו'".

הרב סתיו מוסיף, כי "בעת מלחמה מקבל איסור זה משמעות כבדה הרבה יותר. בפרשת כי תצא נאמר (דברים כג, י): 'כִּי תֵצֵא מַחֲנֶה עַל אֹיְבֶיךָ וְנִשְׁמַרְתָּ מִכֹּל דָּבָר רָע'. ופירשו חז"ל בספרי (כי תצא רנד) שהכוונה היא ל'דיבור רע', ללשון הרע ורכילות. כלומר, אחד הדברים שיכולים לסכן את העם היוצא למלחמה הוא הדיבורים הרעים, כפי שכתב הרמב"ן (דברים שם): 'והוסיפו בו לשון הרע, כדי שלא ירבו ביניהם מחלוקת, ויכו ביניהם מכה רבה מאד יותר מן האויבים'. ואכן הכל יודעים על חשיבותו של המורל הלאומי בעת מלחמה וכמה מורך ודכדוך יכולים להגרם על ידי שמועות וחצאי אמיתות".

"מלבד עצם הפגיעה ברוח העם, הפצת המידע מזיקה באופן ישיר בשני מישורים. ראשית, מידע מסווג עלול להגיע לאויבינו ולסייע בידם לפגוע בחיילי צה"ל. וכך פירש המשך חכמה את הפסוק 'ונשמרת מכל דבר רע': 'לא רחוק לומר שכוונת הפסוק שלא לגלות מסתורין של המלחמה, ושלא לספר ארחם ורבעם לשום איש'", מציין הרב סתיו.

"הפגיעה הישירה יותר היא במשפחות החיילים, המתוחות בלאו הכי בימים אלו, שלעיתים קרובות מקבלות המידע (אמתי או שקרי) על יקיריהן דרך הרשתות החברתיות. חז"ל מספרים (מדרש אגדה בראשית כג, א) שמותה של שרה אמנו נגרם מכך שהשטן סיפר לה שיצחק בנה נעקד ומת על הר המוריה, ומרוב חרדה פרחה נשמתה ומתה. את תפקידו של השטן ממלאים בימינו אותם אנשים המפיצים שמועות חלקיות המגיעות אל המשפחות בדרך לא נכונה וגורמות להן סבל רב.ובכך מופר העקרון המרכזי בתורתנו 'ואהבת לרעך כמוך' ,שתורגם על יד רבותינו את השנוא עליך אל תעשה לחבירך. אין מי שהיה חפץ שמידע רגיש יגיע אליו באופן חסר אחריות שכזה", קובע הרב סתיו.

"יהי רצון שתופעות אלו תחלופנה במהרה, ונשוב לגלות רק את הערבות ההדדית והאחריות הלאומית הטבועות בנו, ויתקיים בנו המשך הפסוקים בפרשת כי תצא (דברים כג, טו): 'כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ'", חותם הרב סתיו.