חותמים ומתלוננים. האו"ם יקשיב?
חותמים ומתלוננים. האו"ם יקשיב?אם תרצו

פעילי ונציגי תנועת "אם תרצו" הגיעו אתמול (ג') אל השוק בעיר שדרות על מנת להחתים תושבים על טפסי תלונה על פשעי מלחמה של חמאס והמממנת הראשית שלה קטאר, טפסים שיישלחו למועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה.

בנוסף, תשלח תנועת "אם תרצו" עצומה בינלאומית הקוראת למזכ"ל האו"ם בן קי מון להעמיד לדין את ראשי חמאס, עצומה עלייה חתמו כבר 13 אלף אנשים מעשרות מדינות שונות בעולם.

מאות תושבי שדרות שהגיעו לשוק חתמו על טפסי תלונה נגד פשעי מלחמה שביצעו נגדם ארגון הטרור חמאס, בין היתר חתמו על הטופס אזרחים שביתם נפגע ישירות מקאסם, הורים שילדיהם נפגעי חרדה, אזרחים שנפגעו פיזית ונפשית או שרכושם נפגע בעקבות ירי הקסאמים.

תושב שדרות, נשוי ואב ל-11 ילדים סיפר לאחר שמילא את הטופס: "ב-2006 ראינו משחק כדורגל בסלון ובאמצע הבית נפל קאסם ונפגעתי בלב, בכתף וברגליים. מילאתי טופס נגד חמאס על מה שקרה לנו. שהאו"ם יבואו לראות איך אנחנו חיים פה בשדרות במקום להיות בניו יורק".

צעד זה מגיע כתגובה להקמתה של ועדת שאבס, ועדה לבדיקת פשעי מלחמה של שצה"ל ביצע כביכול במסגרת מבצע "צוק איתן" זאת לאחר שוועדת גולדסטון הוקמה אחרי מבצע "עופרת יצוקה" וקבעה כי מדינת ישראל וצה"ל עברו על הדין הבינלאומי.

מנכ"ל תנועת "אם תרצו", מתן פלג, ציין "אתמול הודיעו שמוקמת ועדה בינלאומית של האו"ם לבדוק את פשעי המלחמה של ישראל אך פשעי המלחמה האמיתיים הם של חמאס נגד אזרחי מדינת ישראל ואותם צריך להעמיד לדין בינלאומי ולא את חיילי צה"ל שפועלים ביתר שאת על מנת לא לפגוע באוכלוסייה אזרחית ואף ביטלו לא פעם פעולות מבצעיות על מנת שלא לפגוע בלא מעורבים. אנחנו הגענו להחתים את תושבי הדרום על מנת שראשי החמאס והמממנים שלהם יעמדו לדין".

כאן המקום הזכיר את דבריו בערוץ 7 של המשפטן הבינלאומי עו"ד אלן בייקר, שגריר ישראל לשעבר בקנדה וכיום הממונה על האגף לפעילות בינלאומית של הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, שהתייחס ליכולתם ואפשרותם של אזרחים בישראל להגיש תונות נגד חמאס.

בייקר ציין שהמציאות כיום היא שהעולם שומע רק על ישראל ומשום כך הוא אכן מאמין שהיא זו המבצעת פשעי מלחמה בעוד חמאס צח כשלג. "הגיע הזמן שנצא לאופנסיבה במקום להסביר ולהתנצל", אמר עו"ד בייקר ומספר על מנגנון מיוחד הקיים במועצה לזכויות האדם של האו"ם ומנגנון זה מאפשר תלונות של אזרחים על הפרות של זכויות אדם בסיסיות ובכללן הזכות לחיים כמו גם זכויות בסיסיות אחרות. 

בייקר הוסיף וציין בדבריו כי תלונות יכולים להגיש לא רק תושבי שדרות ועוטף עזה אלא גם תושבי המרכז היכולים להוכיח פגיעה ברכוש, בגוף או בנפש ובידיהם המסמכים לכך.

באשר ליכולת להגיש תלונה נגד ארגון החמאס שאינו מוגדר כמדינה, מציין בייקר כי חמאס קשר את עצמו ברשות הפלשתינית המוגדרת בשפה האו"מים, כלשונו, כ"מדינת פלשתין" וכיוון שכך הרי שהרש"פ אחראית למתרחש ומהווה פונקציה מבחינת הרשויות הבינלאומיות. לדבריו אמנם יתכן ואבו מאזן יספוג ביקורת על מה שבמבצע הנייה ואולי יטען שאין לו סמכות כלשהי למתרחש בידי חמאס, אך לעצם התלונה קיים ערך רב.