הרב ישעיהו הבר
הרב ישעיהו הברצילום: משה סגל

לא בכל יום ניתן לראות תמונה של יהודי חרדי בעיתון הנפוץ ביותר בעולם ובהקשרים חיובים: הכתב קווין סאק אשר זכה בחייו פעמיים בפרס פוליצר בחר להקדיש את מאמרו השבוע ב"ניו יורק טיימס" לנושא השתלת כליות.

בדבריו ציין את העובדה שאחת המדינות המובילות בתרומות כליה מן החי, היא ישראל, כאשר הדבר נעשה בזכות המודעות הרבה הקיימת בציבור הישראלי בעקבות פעילותו של הרב ישעיהו הבר, יו"ר ארגון "מתנת חיים" אשר הוא עצמו מושתל כליה, ובחר להקדיש את חייו למען שיפור חייהם של חולי הכליה.

בין היתר דואג הבר להעמקת המודעות באשר לתרומות כליה מן החי, ולסייע באיתור תורמים פוטנציאליים לחולי כליה קשים הזקוקים להשתלה מן החי לצורך הצלת חייהם, כאשר עד עתה הצליח לאתר למעלה ממאה תורמים שהצילו חיי אחרים.

בכתבה נכתב כי לעומת הכמות הנמוכה של ההשתלות מתורמים ממוות מוחי, בשל הסתייגויות הלכתיות, הרי שבנושא השתלת כליה מתורמים חיים מתנדבים ההיענות בישראל היא מהגדולות בעולם. הרב ישעיהו הבר מצוטט בכתבה ככזה שחולל שינוי תודעתי משמעותי בישראל ובזכותו רבים כבר זכו להשתלת כליה.

בשיחה עם העיתון, הסביר הרב הבר את האבחנה בין תרומות לאחר המוות לבין תרומות כליה מן החי ואמר כי "זה שאני נמצא כבר שבע שנים בנושא השתלות – הדבר לא שינה את דעתי על תרומות לאחר מוות מוחי, אני תלמיד של הרב אלישיב זצ"ל שפסק שמוות מוחי איננו נקרא מוות, לעומת תרומת כליה אשר מצילה חיים ואינה פוגעת בחייו או באיכות חייו של התורם שזוכה להציל חיי אדם".

בכתבה מובאים פרופסורים נוספים המציינים את הבירוקרטיה הישראלית המקשה על תרומות כליה, אך מציינים גם הם את העובדה כי בישראל קיימת עליה בהיקף התורמים מן החי למען חולי כליות. "עד עתה הצלחנו ב"ה להציל רבים מאד בזכות התרמות כליה של אנשים שהצילו בגופם יהודים אחרים, ואנו מקווים להמשיך ולהציל כמה שיותר נפשות מישראל בזכות העמקת המודעות לנושא החשוב", אומר הרב ישעיהו הבר.