כסף שטרות
כסף שטרותפלאש 90

כמדי שנה, חילקה המדינה לאמהות גרושות ופרודות מענק לימודים עבור כל אחד מילדיהם בגילאים 6 עד 14, לקראת שנת הלימודים הקרבה.

המענקים מחולקים לאמהות הרשומות כ"חד הוריות" בביטוח הלאומי, ללא קשר לשאלה אם הן נמצאות במצוקה כלכלית או לא, וללא קשר למספר הילדים שלהן.

עבור כל ילד בגיל 6 עד 11 (מי שנולד בתקופה מ-26.12.2003 עד 27.12.2008) קיבלה האמא 1,557 ש"ח ישירות לחשבון הבנק שלה. בעד כל ילד בגיל 11 עד 14 (מי שנולד בתקופה מ-27.12.2000 עד 25.12.2003) קיבלה האם 865 ש"ח.

מבקריו של מענק זה טוענים כי הוא נועד לעודד גירושין ע”י תיעדוף ותגמול של נשים גרושות. הם מצביעים על כך שמשפחות עניות שנסמכות על קיצבת הבטחת הכנסה אבל אינן "חד הוריות" לא מקבלות את המענק, ומשפחות מרובות ילדים שאינן נסמכות על קיצבת הבטחת הכנסה אף הן אינן מקבלות אותו, אבל "חד הוריות" שאינן במצוקה ויש להן ולו ילד אחד, כן מקבלות אותו.

משפחה שאינה גרושה זכאית למענק רק אם יש לה ארבעה ילדים או יותר בגיל בית הספר ובנוסף לכך היא נסמכת על קיצבת הבטחת הכנסה, מזונות, נכות, זקנה, או שאירים.

פירוש הדבר שגם נשים גרושות כמו שרי אריסון או הזמרת ריטה היו זכאיות למענק כל זמן שילדיהן היו מצויים בגילאים הנכונים, אך זוגות החיים מפת לחם אך המקיימים קשר נישואין אינם זכאים לו עבור ילדיהם.

השנה יקבלו את המענק כ- 63,000 "משפחות חד הוריות" עבור כ-90,000 ילדים, וכ-22,000 משפחות ברוכות ילדים המקבלות קצבאות קיום, עבור כ-60,000 ילדים. העלות הכוללת של תשלומי המענק היא כ-200 מיליון ש"ח.

ח"כ רינה פרנקל מ"יש עתיד" אף הגישה באחרונה הצעת חוק שתרחיב את תחולת החוק כך שיחול גם על ילדים בגילאי 14 עד 18. זאת, בלי לשנות את הקריטריונים אשר מונעים סיוע לילדים ממשפחות מצוקה בהן יש אבא ואמא.

ח"כ פרנקל הסבירה כי "הצעת החוק באה לתקן את המצב האי שוויוני שנוצר ולאפשר מתן מענק לימודים גם לילדים בגילאי 14-18 שלא היו זכאים לו עד היום. זהו צעד נוסף למען ציבור האמהות החד הוריות שיוכלו לקבל כעת תמיכה גם לילדיהן בגילאי תיכון – שלב בו גדלות לרוב ההוצאות החינוכיות".

ההצעה של ח"כ פרנקל עברה בוועדת השרים לחקיקה, ופירוש הדבר שהיא צפויה לעבור גם במליאת הכנסת. החוק הוא אחת ההטבות עליהם סוכם באחרונה בין שרי האוצר והרווחה (שניהם מ"יש עתיד") לבין קבוצת נשים גרושות, בעקבות מהלך שהובילה עמותת "ידיד" בראשות שרי ריבקין, אשר הקימה לפני כן את ארגון "שתיל", זרוע השטח של הקרן החדשה לישראל.

על פי הדיווחים, סוכם עם האוצר והרווחה כי התקרה המזכה במס הכנסה שלילי לאמהות חד הוריות תגדל מ-6,400 ש"ח ל-10,300 ש"ח ושהסכום שמזכה במס הכנסה ירד ל-1,500 ש"ח, כאשר המשמעות היא אלפי ש"ח לשנה ל"אמהות חד הוריות" עובדות.

עיקרי תכנית הסיוע שגובשה והוצגה במפגש בין שרי האוצר והרווחה לבין קבוצת האמהות כוללים:

•  הגדלת התקרה לקבלת מענק עבודה – שינוי מבנה מענק עבודה להורים יחידים בלבד, כך שיוכלו להשתכר סכום גבוה יותר ועדיין להיות זכאים לקבלת המענק. הטבה זו לא מותנית בקבלת קצבת הבטחת הכנסה ותינתן לכלל ההורים היחידים העומדים בתנאי הזכאות. עלות מוערכת כ – 90 מיליון ₪.

•  מענק העצמה ליציאה לעבודה – מתן מענק העצמה לנשים חד הוריות בכדי לאפשר להן עצמאות כלכלית מבלי להסתמך על מערך הקצבאות. המענק יינתן כמענק רבעוני במשך שנתיים. יתוקצב בהתאם לביצוע בפועל.

•  מימון תכנית הכשרה מקצועית – המדינה תממן תכנית ייעודית להכשרה מקצועית לצורך שיפור הכישורים התעסוקתיים ולהגדלת יכולת ההשתכרות. עלות מוערכת כ – 15 מיליון ₪.

•  הגדלת ההנחה במעונות יום – אימהות חד הוריות בעלות הכנסה נמוכה תהיינה זכאיות להנחה נוספת של מאות שקלים בתשלום עבור מעונות יום. עלות מוערכת כ – 18 מיליון ₪.

• הגדלת התמיכה למרכזי מיצוי זכויות – המדינה תגדיל את הפעילות היזומה להגברת המודעות של משפחות חד הוריות לכלל ההנחות והשירותים הממשלתיים הקיימים לרשותן.

נציין כי חברי כנסת רבים מהמחנה הלאומי והדתי-לאומי מודעים להטבות הניתנות לנשים גרושות, בין השאר על חשבון משפחות לא-גרושות המצויות במצוקה כלכלית, אך אינם פועלים בנושא מחשש שיעברו לינץ' בידי עתונאיות מגדריסטיות. “אני לא רוצה שיעשו לי מה שעשו לח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ'”, הסביר לנו לפני כמה חודשים אחד מחברי הכנסת הבולטים של המחנה הלאומי. ח"כ שמאלוב-ברקוביץ' הותקפה ע"י עתונאיות מגדריסטיות באכזריות אחרי שהתבטאה נגד הטבות כספיות המעודדות נשים להתגרש, אך לא חזרה בה מעמדותיה.

פרופ' שלמה מור-יוסף, מנכ"ל הביטוח הלאומי, מסר כי 13% מכלל המשפחות עם ילדים בארץ הן חד הוריות, ומספרן הוא 140,000.  בראש מרבית המשפחות החד הוריות עומדת אישה: 10% מהן אלמנות, 64% גרושות, 23% רווקות ו-3% נפרדות. מספר הילדים החיים במשפחות חד הוריות הוא 230,000 והם מהווים 9% מכלל הילדים.