הרב זאב קרוב
הרב זאב קרובחזקי עזרא

בראיון ליומן ערוץ 7 מגיב הרב זאב קרוב, דובר איגוד ישיבות ההסדר, למכתבו של חבר הכנסת האלוף במיל' אלעזר שטרן לשר הביטחון משה יעלון וקריאתו בו לגייס את תלמידי ההסדר במקום אנשי המילואים.

נזכיר כי חבר הכנסת שטרן כתב ליעלון כי "בהכירי את משימות הביטחון השוטף ואת יכולת הארגון של צה"ל, משוכנע אני שניתן היה ונכון היה לשלב את חיילי השירות ללא תשלום... לטובת החלפתם של מאות ואלפי מילואימניקים בעלי משפחות שאולי למען הצדק נכון לומר שהשלימו הרבה יותר מאשר שירות סדיר מלא".

את דבריו אלה של שטרן מגדיר הרב קרוב כאובססיביות לשמה בהתייחסותו לישיבות ההסדר. "הקדמנו אותו בהרבה", אומר הרב קרוב ומזכיר כי "לפני שהתחיל 'צוק איתן' הודענו לצבא שאפשר להאריך את שירות המשרתים וגם את אלה שעדיין לא משרתים ורק התחיילו בשיעור א' אפשר לגייס לעבודות סיוע בימ"חים".

בקשות אלה, מספר הרב קרוב, התקבלו וזכו למענה על ידי הצבא שגייס על פי צרכיו יחידות מסוימות והאריך שירות ביחידות מסוימות בעוד באחרות בחר שלא לעשות כן על פי צרכיו המבצעיים. "אני לא חושב ששטרן צריך לדאוג בנושא הזה", אומר הרב קרוב ומוסיף כי הוא עצמו מתקשה להגיב למכתבו של שטרן ליעלון באופן ענייני שכן לטעמו הנושא "לא נמצא בתחום ההיגיון או השכל אלא בתחום הנפש שלו וצר לי מאוד עליו".

בהקשר זה מזכיר הרב קרוב את מאבקו של חבר הכנסת שטרן במשרתי השירות המקוצר, מהלך שגם הוא הסכים לו עקרונית אם כי רצה לתחם אותו ל-600 תלמידים בלבד בעוד הפער בין מספר זה למציאות הוא כמאתיים תלמידים בלבד, מספר שאינו מצדיק את הזעקה הרבה סביב הסוגיה. לדבריו קיימות סברות שונות לגבי סיבת מאבקות הבלתי מתפשר של שטרן בישיבות ההסדר והוא עצמו אינו מתכוון לדון ולדוש בהן מעבר לקביעתו ולפיה "זו אובססיה. אין מילה אחרת".

עוד מזכיר הרב קרוב את הצעת החוק של שטרן ולפיה יהיה אסור לדבר פוליטיקה בישיבות ההסדר. לטעמו הצעת חוק זו מלמדת כי לא היקף השירות של בני הציונות הדתית הוא המוביל אותו במאבקו הפוליטי אלא גורם אחר.

הרב קרוב נשאל אם יתכן וח"כ שטרן מונע מרצון לראות את הציונות הדתית כפועלת ללא רבב פוליטי או כזה המכרסם באורך שירותם הצבאי של בניה, דווקא מתוקף היותו בן לציונות הדתית. לדברי הרב קרוב זכותו של שטרן לחשוב כך אך זכותם של אחרים לראות דווקא בשירות המורכב של ישיבות ההסדר כזה התורם לגיבוש ועיצוב דמותה של מדינת ישראל, "אבל למה מלחמה? למה אובססיה?", הוא שואל.

באשר לסיכוי שמאבקו של שטרן יפגע במעמד ישיבות ההסדר אומר הרב קרוב כי מאמציו ופעילותו אינם גורמים לתהודה ציבורית שכן הציבור מבין את ערכו של מוסד ההסדר מתוך היכרותו האישית עם חיילי ההסדר בשורות הצבא. לעומת זאת בזירה הפוליטית הדברים שונים שכן קשה להסביר לאנשים הרחוקים מערכי תורה את חשיבות בנייתם של אנשי תורה ציוניים עבור מדינת ישראל.