ביתר עילית
ביתר עיליתפלאש 90

ימים ספורים לפני פתיחת שנת הלימודים תשע"ה, ועדיין לא יצאה הודעה ממשרד החינוך להפעלת הצהרונים במסגרת תכנית ציל"ה.

זאת, עקב מחלוקת בין משרדי האוצר והחינוך, על רקע הצורך בקיצוץ תקציבי נוכח ההוצאות הכבדות במסגרת מבצע 'צוק איתן'.

הדחיה השנה, מצטרפת לעיכובים שכבר הפכו למסורת בשנים האחרונות, כאשר הפעלת הצהרונים החלה באיחור של שלושה עד שישה חודשים מתחילת שנת הלימודים, דבר שיצר קושי רב למשפחות עובדות, ובעיקר לאמהות עובדות בציבור החרדי, שהצליחו בזכות הצהרונים לצאת לעבודה, וכעת נקלעות למצוקה.

על רקע זאת, פנה ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין, המשמש כיו"ר פורום ראש הרשויות החרדיות במרכז השלטון המקומי, במכתב דחוף לשר החינוך שי פירון, בבקשה להקדים את הפעלת הצהרונים, כך שיאושרו מיד עם פתיחת שנת הלימודים.

"לדחיית הפעלת הצהרונים לתקופה בלתי ידועה, השלכות קשות על משפחות עובדות, ובעיקר על אפשרויות התעסוקה של אמהות עובדות, שהתבססו בהתחייבות לעבודה על בסיס קיום הצהרונים", כותב רובינשטיין. "המשך הסחבת הנוכחית והפעלה מאוחרת של הצהרונים כפי שהיה בשנים הקודמות – שלושה עד שישה חודשים לאחר תחילת שנה"ל – מהווה פגיעה קשה בעובדים, מחבלת באפשרויות היציאה לעבודה, ואף גורמת לאמהות שכבר עובדות להפסיד את מקום עבודתן.

"התחליפים הקיימים בתקופת הביניים הארוכה, הינם במקרים רבים השארת ילדים ללא מסגרת נאותה, ובכל מקרה – סידור שבוודאי אינו מטיב עם הילדים".

רובינשטיין גם מוסיף במכתבו, כי "לאור העובדה שהממשלה הנוכחית מצהירה על מחויבותה לעידוד התעסוקה, ובפרט מאחר שממילא מדובר בהסדר שיאושר לבסוף – אך באיחור, אבקשך להורות על קידום וזירוז ההליכים להפעלת התכנית, על מנת שתצא לפועל כבר עם תחילת שנת הלימודים הנוכחית".

רוב הרשויות המקומיות יש לציין, כבר ביצעו מצדן את כל הדרוש להפעלת הצהרונים, מיד כאשר יאפשר זאת משרד החינוך, שהצהרונים פועלים מטעמו. "גם בביתר", אומר רובינשטיין, "הכל כבר ערוך ומוכן להפעלת הצהרונים, אנו ממתינים רק לאישור משרד החינוך. אני קורא לשר להיות קשוב, להבין את דחיפות הענין, ולאפשר מיידית את הפעלת הצהרונים".