נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: פלאש 90

יו"ר ארגון 'בצלמו', יהודה פואה, מברך על החלטת שר הכלכלה, נפתלי בנט, למנוע חקיקה שתאפשר ייבוא גופות לישראל לצורכי תערוכה.

"ברכותיי לשר נפתלי בנט על כך שהיה קשוב לציבור והודיע שלא יאפשר הבאת גופות לתערוכה", אומר פואה ומעדכן כי בנט הודיע שלא יאפשר ייבוא גופות לישראל, מעשה שיהיה בו כדי לפגוע בצביונה היהודי של מדינת ישראל ובכבוד המת.

עם זאת מציין פואה כי החלטתו של השר בנט טרם באה לידי ביטוי באתר האינטרנט של משרד, שם עדיין מופיעה טיוטת הצעת החוק שנועדה למצוא את הנתיב שיאפשר הבאת גופות לתערוכה בישראל.

על פי התכנית שהחלה להיבחן במשרד הכלכלה תאושר הבאת גופות לצרכי תערוכה בישראל במידה וקיים תיעוד וודאי ולפיו הנפטר אישר טרם מותו ששימוש כזה ייעשה בגופתו. הדיון בוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך כך במשרד הכלכלה החל על רקע קביעת בג"ץ מלפני כשנתיים ולפיה סוגיה זו טרם הוסדרה באופן מוחלט בחוק ועל כן לא ניתן למנוע קיומן של תערוכות בהן מוצגות גופות.

נזכיר כי ביומן ערוץ 7 ציין עו"ד דוד שונברג, שעתר לפני כשנתיים נגד תערוכת הגופות שהתקיימה אז בתל אביב כי הבאת גופות לצורכי תערוכה גם אם באישורו של הנפטר מנוגדת למוסר היהודי ולמוסר הכללי הרואה בכבוד האדם ערך עליון.

במכתב ששיגר בשבוע שעבר לשר בנט פרס עו"ד שונברג את מניעי התנגדותו והזכיר ציטטות של אנשי רוח, אתיקה ומוסר תורני שהביעו כבר בעבר את התנגדותם הנחרצת לתערוכות מסוג זה. שונברג קרא לראות במוסר היהודי מוסר מוביל בתחום זה של היחס לכבוד האדם וגופו וברוח זו לנהוג.

עוד נזכיר כי גם פואה, יו"ר 'בצלמו' שיגר לשר בנט מכתב ובו נכתב בין השאר כי "'זכויות האדם' לא מסתיימות ב'מוות' והאיסור לפגוע ולבזות אנשים חל גם לאחר מותם. יצירת אומנות ולו היפה ביותר שחומר הגלם שלה הוא 'אדם' מבזה את האדם ממנו היא הוכנה ופוגעת ב'צלם א-לוקים' שבו. כל אדם שמאמין שהאדם נברא בצלם מזדעזע מעצם המחשבה 'לעשות אומנות' בגוף האדם. מה עוד שבתערוכה האחרונה שהתקיימה בארץ כנראה הורגים סינים לשימוש התערוכה".

למכתבים אלה נוספו דברי ביקורת שהשמיעו בימים האחרונים מספר חברי כנסת וכאמור ביממה האחרונה הודיע השר בנט על כוונתו שלא לאפשר את ייבוא הגופות לתערוכות בישראל.