פגיעת רקטה באחד מיישובי אשכול
פגיעת רקטה באחד מיישובי אשכולפלאש 90

"אחד הדברים שמטרידים אותי במיוחד זה איך לספר לגדי שזאביק ושחר נהרגו", אמרה אתמול שוהם, אשתו של גדי ירקוני, מרכז המשק של קיבוץ נירים, שנפצע באורח קשה בתקרית שבה נהרגו הרבש"ץ זאביק עציון ושחר מלמד.

אתמול עבר ירקוני ניתוח נוסף בבית החולים סורוקה והוא עדיין מונשם ומורדם, כך שאינו יודע מה עלה בגורלם של חבריו הטובים. ירקוני איבד את שתי רגליו כתוצאה מהפיצוץ, אבל שוהם בטוחה שהוא יתגבר על כך."המוות שלהם ישבור את ליבו. הם היו חברים טובים שלו", אומרת שוהם בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות". "יש מי שטוען שהוא הבין בשטח שזאביק נהרג. לגבי שחר, סגן הרבש"ץ, הוא לא יודע. אמרתי לאמא של שחר שזו הבשורה הכי קשה לספר לו. אפילו יותר מהרגליים".

במהלך "צוק איתן" שהתה שוהם בקיבוץ משמר העמק יחד עם שלושת ילדיהם, שקד (16), ליבי (11 וחצי) ואפק (10 וחצי). כשנפלו מטחי הפצמ"רים בקיבוץ הייתה בחיפה עם הבן הצעיר אפק. "כשהגיעו ההודעות הייתה לי הרגשה לא טובה. התקשרתי לנאוה עציון, אשתו של זאביק", היא מספרת. "אמרתי לה שזה בטוח זאביק וגדי. היא שאלה אותי 'למה את אומרת את זה'? אמרתי שאין מצב שנותנים למישהו לעבוד והם לא שם. אין לי הסבר למה חשבתי ככה".

שוהם נותרה בצפון עם הילדים, ובבוקר הסיעה אותם להוריה במצפה רמון. "ואז נסעתי לסורוקה. כשיצא מהניתוח סיפרה לי אחותו שנאלצו לקטוע את רגליו. אבל אני אסירת תודה על זה שהוא בחיים ומודה על מה שיש לי. אני לא עסוקה במה שאין ומה היה קורה אילו. ככה גם הילדים. אנחנו רק מחכים שזה יעבור. גדי חזק, אנחנו חזקים ונעבור את זה ביחד".

בשמונה השנים האחרונות שימש ירקוני כמרכז המשק בנירים. למרות שהוא סובל מלקות ראייה, הוא מעולם לא נתן למגבלה לעצור בעדו. "גדי הוא כמו עוף החול. כל בעיה שהייתה לו תמיד התגבר עליה. הוא חזק. אין שום דבר שיוכל לעצור אותו. אחרי שיתגבר על זה השמיים הם הגבול".

שוהם וגדי נשואים זה 21 שנה. "באמצע המלחמה, כשאנשים שאלו אותי 'את לא חושבת לעזוב?', אמרתי להם שכאשר התחתנתי עם גדי היה ברור לי שאני מתחתנת גם עם קיבוץ נירים. היה ברור לי שלא אוכל להוציא אותו מהקיבוץ ואת הקיבוץ ממנו. הוא מאוד מחובר לאדמה ולאנשים. הוא אדם ערכי. כשנשברתי אחרי חודש במשמר העמק וטיפסתי על הקירות, הוא היה אומר לי בטון מרגיע 'עוד יומיים זה נגמר'".

משפחת ירקוני הספיקה לצאת לחופשה משפחתית באילת לפני האסון. "ביום שלישי הופרה הפסקת האש. גדי אמר לי שאם זה המצב הוא חייב לחזור למשק. אמרתי שאין מצב שהוא משאיר אותנו וחוזר, אבל גדי אמר שהוא לא יכול לדרוש מאנשים לעבוד בקיבוץ והוא לא שם. בסוף הוא נשאר איתנו עוד יום וחצי. אני שמחה שזו הייתה הבחירה שלו".