עו"ד עמיקם חרל"פ
עו"ד עמיקם חרל"פעצמי

עם פתיחת שנת הלימודים תשע"ה השיב עו"ד עמיקם חרל"פ, מומחה לדיני נזיקין, רשלנות וביטוח, לשאלות משפטיות שעולות במהלך השנה.

ליקטנו כמה מהתשובות לעיונכם.

מהו הדין במקרה של פציעה כתוצאה מתחזוקה לקויה של מתקני בית הספר?

יש להבחין בין שתי סוגי תביעות במקרה כזה. הראשונה היא תביעה עפ"י פוליסת ביטוח תלמידים, שכל מוסד חינוכי מוסדר חייב שתהיה לו, היא מבטחת את התלמידים 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע 365 ימים בשנה. על פי פוליסה זו, אין משמעות לשאלה מי האשם בפגיעה, אלא רק שנגרם אירוע שהוביל לפגיעה ואז התלמיד זכאי לפיצוי. חשוב לזכור שסכומי הפיצוי מוגבלים והם בעיקרם עבור נכות לצמיתות.

התביעה השנייה, בה אין הגבלה של סכומי הפיצוי, היא תביעת רשלנות כנגד ביה"ס או העירייה או שניהם גם יחד בגין הפגיעה שנגרמה, בתביעה זו, כנגד בית הספר או העירייה, צריך להוכיח את רשלנות המוסד בתחזוקת המתקן באופן שגרם לפציעה. במידה והוכחה רשלנות, ביהמ"ש יבדוק מהו הנזק שנגרם והנפגע יידרש להגיש חוו"ד של מומחה רפואי. יצוין כי פוליסה זו אינה מכסה תאונות דרכים.

האם קיים כיסוי ביטוחי לתלמידים שנפגעו במהלך חופשה?

על פי חוק, כל תלמיד בבתי הספר לסוגיהם, הרשום ללימודים באחד ממוסדות החינוך במדינת ישראל ולומד באותו מוסד, מבוטח בביטוח תאונות אישיות לתלמידים עליו הוא משלם במסגרת תשלומי החובה לבית הספר או לגן. הביטוח מכסה , גם את תקופת החופש הגדול ושעות הפנאי, אף שהתלמיד לא בבית הספר. סכומי התביעה והזכאות במקרה של פציעה הינם לפי תנאי הפוליסה כאשר זו מפוקחת על ידי משרד החינוך. ילדים במעונות יום וגני ילדים, המופעלים על ידי הרשויות המקומיות מבוטחים אף הם בביטוח דומה. בכל מקרה, כדאי להשקיע קצת זמן ולבדוק מה כוללת פוליסת הביטוח. ניתן לדרוש ולקבל את הפוליסה באמצעות מזכירות בית הספר ולבדוק את הזכויות. הורים רבים אינם מודעים לכך שפוליסת ביטוח התלמידים תקפה גם בתקופת החופש הגדול, וחבל שתפספסו את מה שמגיע לכם מחוסר מודעות לזכויותיכם.

האם יש מקרים בהם פוליסת הביטוח לתלמידים אינה תקפה?

יש מקרים חריגים בהם תאונות בהן נפגעים ילדים אינן נכללות בפוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, כמו במקרה בו תלמיד נפגע בתאונת דרכים.

במקרה שילד נפצע במהלך החופש הגדול, את מי צריך לתבוע?

באופן כללי, יכולים להיות שני מסלולים לתביעת נזיקין בגין פציעה שהתרחשה בזמן החופש הגדול: הראשון הוא תביעת חברת הביטוח המבטחת תלמידים בביטוח תאונות אישיות. כפי שצוין לעיל, על פי חוק, כל ילד חייב להיות מבוטח 24 שעות ביממה למשך כל השנה וזה כולל כמובן, פגיעה שהתרחשה בחופש. במקרה כזה אין חשיבות לאופן בו ארעה התאונה או מי האשם לכך שקרתה, אלא נבדק רק הנזק שנגרם כתוצאה מהתאונה. הפיצוי שיינתן הינו בהתאם לחומרת הפציעה והנזק שהוסב בעקבותיה כגון: מספר ימי אשפוז, הוצאות רפואיות, רמת נכות וכדומה.

המסלול השני הוא תביעת נזיקין במקרה והפציעה או התאונה נגרמו בשל ליקוי בטיחותי במקום בו קרתה התאונה או רשלנות של הצוות האחראי, כגון: נפילה מכיסא או מעקה שבורים, טביעה בבריכה בגלל היעדר משגיחים או עמוד של אוהל שקורס על ראשו של ילד כתוצאה מהתקנה לקויה. במקרים כאלה ניתן לתבוע ישירות את האחראים לכך- לדוגמא קייטנה וחברת הביטוח שלה ו/או את המוסד בו התרחשה התאונה- נניח בריכה. אולם, אם הילד נפל בלי שהוכחה רשלנות מצד מפעיל המקום או המוסד בו קרתה התאונה, הוא אינו אחראי לכך בדיוק כפי שאיש אינו אשם אם הילד מעד ונפל ברחוב ללא סיבה.

לאתר של עו"ד עמיקם חרל"פ