הורה להתנגד. משעל
הורה להתנגד. משעלפלאש 90

ארגון זכויות האדם "שורת הדין" הגיש לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג כתב אישום תקדימי נגד ראש החמאס, חאלד משעל בגין הוצאה להורג של 38 פלסטינים ברצועת עזה.

בתביעה נטען כי חאלד משעל מיישם את המדיניות הרצחנית של ארגון הטרור האסלאמי ובכך אפשר את רציחתם של 38 אזרחים פלסטיניים החשודים בפעילות אנטי חמאסית וב"שיתוף פעולה" עם ישראל. על פי הדין הבינלאומי רצח אזרחים ללא משפט מהווה פשע מלחמה.

על פי יו"ר "שורת הדין", עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, ניתן להעמיד לדין את מנהיג החמאס בבית הדין כיוון שמשעל הינו אזרח ירדני, וירדן היא מדינה חברה בבית הדין. בית הדין מחויב להפעיל את סמכותו על כל פשע שביצע לכאורה אזרח מדינה, החברה בבית הדין, בכל מקום בו הפשע בוצע. לכן ניתן לחקור ולהעמיד לדין באופן מידי את חאלד משעל בגין 38 ההוצאות להורג, מציינת עו"ד לייטנר.

תביעת "שורת הדין" היא הפעם הראשונה בה פעיל טרור פלסטיני נתבע על בסיס אזרחותו הירדנית. כתב האישום מציין, שירדן אינה מסוגלת או אינה מעוניינת לבקש את הסגרתו של חאלד משעל ממקום מבטחו, קטאר, על מנת להעמידו לדין. בנוסף ירדן מעולם לא דרשה ממנהיגי חמאס בעלי אזרחות ירדנית לשאת באחריות בגין פשעי מלחמה שביצעו.

בשורת הדין מציינים כי חמאס מודה בגאווה (מתוך כתבה שעלתה ב-CNN), שהוציא להורג לפחות 38 אזרחים ברצועת עזה מפרוץ מבצע "צוק איתן" ביולי 2014. בכתב האישום נטען, כי ביום 28-7-2014 חמאס הוציא להורג 20 אזרחים פלסטיניים בגין מחאות נגד החמאס, וביום 22-8-2014 אנשי חמאס חמושים הוציאו להורג בפומבי 18 פלסטינים בגין "שיתוף פעולה" עם ישראל. מעשה זה גרר גינויים נגד החמאס בעזה ע"י הקהילה הבינלאומית והרשות הפלסטינית עצמה.

במאמר מערכת יוצא דופן שפרסם עיתון ה"גארדיאן" הלונדוני ביום שבת, כתבה התובעת הראשית של בית הדין Fatou Bensouda שבית הדין מעוניין לעסוק בהאשמות שצה״ל ביצע פשעי מלחמה במהלך מבצע "צוק איתן".Bensouda כתבה שבית הדין "לא נמנע מלפתוח בחקירה בגין פשעי מלחמה לכאורה בעזה עקב לחצים פוליטיים" אלא רק עקב חוסר סמכות. תביעת "שורת הדין" נשענת על סמכות בית הדין להעמיד לדין את חאלד משעל בגין מעשי הזוועה החמורים שחמאס ביצע כנגד עמו שלו עקב אזרחותו הירדנית.

"כתב האישום התקדימי מקים סמכות לבית הדין לעסוק בפשעי המלחמה שביצע חמאס כנגד עמו. אם התובעת הראשית של בית הדין משתוקקת לדון בפשעי מלחמה לכאורה שבוצעו בעזה, תתכבד ותפתח בחקירה נגד ראש החמאס חאלד משעל בגין הוצאה להורג ברוטאלית של אזרחים פלשתיניים ללא משפט. בימים האחרונים הוסיף חמאס את חתימתו על גבי בקשת הרשות הפלשתינית להצטרף כחברה בבית הדין הבינלאומי. בהליך הזה יוכל חמאס, המעוניין כל כך בחברות בבית הדין, לטעום את טעם ידו של בית הדין, אף מבלי שיהיה חבר רשמי לצורך כך״.