הקבר שחולל
הקבר שחוללצילום: משה מזרחי - סוכנות הידיעות "חדשות 24"

מבקרים שהגיעו השבוע ל'אנדרטת הנעליים' המפורסמת על גדות הדנובה בבודפשט, נדהמו לגלות כי חלק מהנעליים נעלמו והשאר חוללו על ידי אלמונים.

ההיסטוריה של המקום רווית כאב. הונגריה שיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השניה, והוציאה להורג ביוזמתה רבים מאזרחיה היהודים. לקראת סוף המלחמה עברה הונגריה כמה שינויים פוליטיים, ובהם הדחתו של עוצר המדינה, מיקלושהורטי, ועלייתו לשלטון של פרנץ סלשי בשנת תש"ד.

סלשי היה מנהיגה של מפלגת 'צלב החץ' הגזענית והאנטישמית, ועם עלייתו לשלטון, הורה סלשי לאנשיו לבצע פרעות ביהודים שנותרו בהונגריה. כידוע בעקבות מקרים חוזרים ונשנים שבהם הציף נהר הדנובה את רחובות בודפשט, נבנו רציפי אבן משני צדי הנהר בגובה של כשלושה־ארבעה מטרים. בשנת תש"ה העמידו אנשי צלב החץ יהודים על רציפים אלו, כשפניהם אל המים,וירו בגבם.

גופות המתים נפלו אל המים ונסחפו בזרם, מבלי שהובאו לקבורה. בהמשך ביקשו הרוצחים לחסוך בכדורים, ולכן קשרו את היהודים זה לזה, הוסיפו כמה אבנים ומשקולות, וירו רק בחלק מהם. באופן זה נפלו כולם אל המים, והחיים טבעו אף הם, הי"ד.

האנדרטה מורכבת משישים זוגות נעליים עשויות ברזל, הפרוסים לאורך כארבעים מטרים לאורך רציף הדנובה בצד העיר, במרחק של כ־350 מטרים מבית הפרלמנט ההונגרי. כל זוג נעליים נושא אופי מיוחד, וכמו מספר את סיפורו של האדם שנעל אותו: נעליים מהודרות לצד נעליים פשוטות; מגפיים כבדים לצד נעליים עדינות; נעלי ילדים קטנים, נעלי מבוגרים.

כאמור, השבוע הושחתה האנדרטה וחלק מהנעליים נעלמו או חוללו. המקרה גרם לזעזוע רב, ורשויות החוק בבודפשט הודיעו כי יעשו כל מאמץ ללכוד את הפושעים.