מפלגת הבית היהודי
מפלגת הבית היהודיצילום: פלאש 90

שורת הסקרים שפורסמה מאז סיום מבצע 'צוק איתן' מצביעה על תזוזה משמעותית ימינה בדעת הקהל. מפלגות הימין בלבד - הליכוד, הבית היהודי, ישראל ביתנו - זוכות ל‑55 מנדטים בסקרים מסוימים ועד לנתון מדהים של 67 מנדטים באחד הסקרים (מעריב-סופהשבוע של מכון גיאוקרטוגרפיה).

סקרים שיבחנו את תמיכת הציבור בהקמת מדינה פלשתינית יגלו תזוזה משמעותית גם בסוגיה זו. נראה כי השילוב שבין ההתפשטות המהירה של דאע"ש לאירועים בדרום, גורם לרעיון להקים בסיס טרור בלב הארץ להיראות אווילי מתמיד.

לכאורה, הימין אמור להיות מרוצה, לנוח על זרי הדפנה ולהניח שהמציאות מוכיחה לציבור שדרכו של השמאל מסוכנת לישראל. תחושה זו היא כנראה הרקע לשיתוק שמאפיין את הימין בחודש האחרון.

בשמאל נרשמת מגמה הפוכה. ארגוני השמאל, הפובליציסטים ויותר מכול מנהיגי מפלגות השמאל יצאו בחודש האחרון למסע שמטרתו להניע מחדש את "גלגלי התהליך המדיני". בשעה שהימין כמעט אינו מתבטא, דווקא כאשר המציאות מוכיחה את צדקתו, השמאל הוא שדוחף ומקדם את עמדותיו.

שלא בפעם הראשונה, נראה כי הימין לא הפיק את הלקחים הנכונים מהעבר. בסרט הזה, שבו מתממשות אזהרות הימין, כבר היינו בשנת 2000. התזוזה ימינה בדעת הקהל הייתה אז משמעותית יותר מכפי שהיא היום. בשנת 2005 כבר חטפנו את ההתנתקות, ובשנת 2009 כבר נשא בנימין נתניהו את נאום בר-אילן.

אם ימשיך הימין להפקיר את המאבק על השיח הציבורי הוא יופתע שוב לגלות כי התזוזה בדעת הקהל היא לא יותר מאפיזודה חולפת. למרבה הצער, נראה שהימין מסרב להפיק את הלקחים המתבקשים.

הלקח המרכזי שהיינו צריכים להפיק הוא שמאבק שיטתי על דעת הקהל הוא זירת הפעילות המרכזית של מי שמבקש לעצב את עתידה של ישראל. התקשורת, הזירה החוץ-פרלמנטרית, מערכת המשפט, התרבות והאקדמיה, הם המקומות שבהם ייקבעו גבולותיה וזהותה של המדינה היהודית. אולם הגם שישנם לא מעטים שמשתלבים בזירות אלו כבודדים, הימין כמחנה עודנו מצוי בתת-תפקוד בכל הזירות הללו.

שם המשחק כאן הוא כסף. בשעה שהתקציבים ממשיכים לזרום להקמת מאחזים, לקניית בתים וקרקעות או להקמת מוסדות תורניים, ממשיכים ארגוני הימין שנאבקים על דעת הקהל לקושש תרומות של אלפי דולרים מהתורמים המעטים שמבינים את חשיבות המאבק. התוצאה, מדכדך לומר, צפויה. אם הימין לא יתעשת, נגלה בעוד כמה שנים שעלינו לצאת לקרב בלימה אבוד מראש נגד תוכנית הנסיגה ההרסנית הבאה. או אז, למרבה הפלא, יימצאו פתאום מיליונים רבים של שקלים שינסו לקרוע את רוע הגזירה.