הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

הוֹרֵיתָ דֶרֶךְ תְּשׁוּבָה.

מקורות ללימוד והרחבה לסוגיות מרכזיות בספר אורות התשובה לראי"ה.

אלעד בֶּרֶנד. שעלבים, משעול, תשע"ד. 92 עמ' (9276520‑08)

כל מי שעיין אפילו פעם אחת בספר 'אורות התשובה' כבר הרגיש שהמושג תשובה אצל הרב קוק זצ"ל אינו רק חזרה למוטב, אינו רק תיקון של קלקולים, אלא השלמה וחזרה למקור הקדום והשלם של כל המציאות, החומרית והרוחנית, הבחירית וזו שאינה ברשותנו ובאחריותנו. חוברת זו באה לסייע ללומד להגיע לעומק הבנת דבריו של מרן הרב בעזרת מקורות, מבואות, הדגשות ונספחים.

מלאכה מושלמת של הרב ברנד שליט"א, איש תורה ואיש ספר המלמד בישיבת ההסדר בשעלבים.

קוצ'יק.

רחמים מלמד-כהן. 104 עמ' ([email protected])

ד"ר רחמים מלמד ידוע בעיקר כדמות פלא, שכבר שנים רבות מתקשרת עם העולם בעזרת עפעף של עין אחת, וחיה חיים שלמים ומלאים ופוריים בתוך גוף שהמר שד‑י לו מאוד. לפני כעשרים שנה פגעה בו מחלת שיתוק, וכבר 15 שנים שהוא משותק בכל גופו. והנה זה פלא, בשנים קשות אלה הספיק להוציא לאור כ‑15 ספרים ואלבומים מסוגים שונים, להציג תערוכות ברחבי העולם ולהיות בקשר עם אלפי חברים ומעריצים.

בימים אלו יצא לאור ספרו החדש 'קוצ'יק' (קטן בפרסית), ובו תיאור דמותו המיוחדת של אביו הרב יעקב מלמד-כהן זצ"ל, מחנך וחלוץ, איש רוח ותלמיד חכם, המבוסס בעיקר על יומן שכתב אביו בשנים שלפני הקמת המדינה. בלשון עגנונית מתנגנת מספר רחמים על מאבקיו ועל אהבותיו של אביו, על הצלחותיו ועל כישלונותיו, על ימי שמחה וימי צער, כולם ברקע האירועים הסוערים של אותה תקופה.

במקביל יצא לאור גם לוח שנה ובו ציורים ואיורים של רחמים מלמד עצמו ושל ציירים אחרים, מרגש ונוגע ללב. ברכה לעוד שנים רבות, פוריות ושמחות לאיש הזה. שיזכה עוד לשמוח ולשמח, ללמוד וללמד, לכתוב ולצייר ולפרסם כיד ה' הטובה עליו.

וְכָל-גֶּיא יִנָּשֵׁא.

נובלה היסטורית בהשראת סיפור חייו של הרב יוסף גנאסיא זצ"ל.

יוסף שרביט. אזור, ספרי צמרת, תשע"ד. 89 עמ' (6816370‑050)

הרב יוסף גנסיה זצ"ל נפטר בשנת תשכ"ב. הוא היה דמות מיוחדת במינה בין חכמי אלג'יריה, ששילב בתוכו תלמיד חכם מן הדור הישן ומשכיל עברי, סופר ובלשן, מחנך ואיש רוח. הוא שימש כרב ודיין בעיר קונסטנטין, הספיק לחבר כמאה וארבעים (!) חיבורים, והיה נערץ על תלמידיו ובני קהילתו.

ד"ר יוסף שרביט, מורה, חוקר ומרצה מקריית ארבע, החליט לתאר את דמותו על רקע התקופה. הספר כתוב בגוף ראשון כאילו הרב גנסיה כתבו בעצמו. גם התיאורים הביוגרפיים וההיסטוריים מעורב בהם קב חומטין של דמיון, המשלים את המציאות ומצייר אותה בצבעים טבעיים.

התוצאה היא סיפור היסטורי-ספרותי-משפחתי מרתק, אשר מעלה לפנינו מן השכחה דמות גדולה שמעשיה מרשימים וכוונותיה טהורות, שפעליה הותירו את חותמם על רבים.

הרב יואל קטן [email protected]