אוטובוס
אוטובוסצילום: פלאש 90

מנכ"ל רבני בית הלל, הרב רונן נויבירט והרב אריאל בראלי מארגון נאמני הרבנות הראשית, הציגו היום (חמישי) עמדות קוטביות בנוגע לחוק קלדרון-שטרן בנושא דמותה של השבת.

במהלך הראיון המשותף ל"גלי ישראל" אמר הרב נויבירט, כי "מדובר על סגירת המסחר בשבת, היום זה מתפשט כמו אש בשדה קוצים, מרכזי הקניות והקניונים שהולכים ונפתחים בהרבה מאוד מקומות ברחבי הארץ. נכון לנתונים היום 15% מכלל העובדים במדינת ישראל עובדים בשבת, כאשר מתוכם כ-80% הם יהודים".

לדבריו, "הרעיון שעומד מאחורי הצעת הפשרה מדבר על להעביר את הפוקוס של שבת למקום אחר, ברור לנו כאנשים דתיים שאנחנו לא יכולים עכשיו לבוא ביום אחד ולהפוך את כל המדינה לשומרת שבת, זה לא יקרה, אנשים עוד לא שם. אבל כן יש לנו שאיפה ובעיקר עם שותפים חילוניים להפוך את השבת ליום משמעותי יותר".

"החוק הזה מדבר על סגירת הקניונים וכל מרכזי המסחר ובתמורה לדבר הזה אנחנו מדברים על פתיחת המתנ"סים בשבת שיהוו אלטרנטיבה לציבור הכללי. זה נכון שיש בחוק גם הסדר בנושא תחבורה ציבורית", ציין הרב נויבירט.

על הדברים הללו הגיב הרב אריאל בראלי, חבר בארגון נאמני הרבנות הראשית ואמר: "בפועל, מה שהרב רונן הציג זה שאנשים לא בדיוק מקפידים על החוק הזה, נכון. אבל יש עדיין חשיבות איך במובן הציבורי זה מוצג וברגע שאתה הולך וסוחר בשבת, אתה כיהודי דתי שותף לחוק שמשמעותו, שאתה חתום עליו, שאתה סוחר בשבת. זאת אומרת אתה בא ואומר לציבור החילוני אני פותח דברים שאסורים על פי ההלכה, איך זה נתפס? גם ציבורית".

לדברי הרב בראלי, "זה פגיעה בסטטוס קוו של המעמד מדינה יהודית ובנוסף, אדם חילוני אומר לעצמו 'שמע אז בעצם השבת היא ניתנת לפרשנות כזו ואחרת, הנה אפילו הרב נויבירט חתם ורבני בית הילל חתמו על החוק הזה. זאת אומרת שאם אני נוסע לים ורוצה משהו עם מזגן וכדומה, ככה אני אעביר את השבת, זה כשר גם על-ידי הרבנים'".

הרב נויבירט השיב וסיכם, "אנחנו לא מקדמים חוק, בפעילות שלנו אנחנו מביעים מעמדות בנושאים מסוימים ואנחנו תומכים בעקרונות שכנראה יש בחוק הזה, בלי לדעת עדיין את כל הפרטים שלו. השאלה כאן בסופו של יום זה איך אפשר לשנות את פני השבת במרחב הציבורי במדינת ישראל, איך אפשר שהשבת כאן תהיה יותר שבת, איך אפשר שהשבת תהיה יותר חברתית, יותר סוציאלית, יותר יהודית".