מחשב
מחשברויטרס

בהמשך לדיווחים מהעת האחרונה בדבר פריצות לחברות ענק בארה"ב בעטיין נגנבו והודלפו עשרות מיליוני רשומות וכרטיסי אשראי ובכלל זה של JPMorgan, Home Depot ורבים אחרים, נחשפים עוד ועוד מקרים של גניבת פרטי כרטיסי אשראי מחברות וגורמים עסקיים שונים.

במסגרת זאת פורסם באחרונה על פריצה שבוצעה והשפיעה במשך למעלה משנה וחצי על עשרות מחנויות רשת Goodwill Indus.

עוד מתברר כי נוזקה זו, התוקפת נקודות מכירה המבוססת Windows, הייתה בשימוש בעת גניבת מיליוני כרטיסי תשלום מחברות Target ו-Home Depot בשנה שעברה. הנוזקה מעתיקה את פרטי הכרטיס בעת העברתו לשם ביצוע התשלום ושולחת את הנתונים לשרת הנשלט על ידי הפושעים.

הכתבה מגלה כי תוכנת האבטחה של חברת C&K לא איתרה את הנוזקה עד ליום ה-5 ספטמבר השנה. לא ברור האם הנוזקה השפיעה ישירות על הקופות הרושמות בחנויות Goodwill, אולם חברת C&K מעניקה טיפול כולל בכל תהליך עיבוד התשלום ממועד העברת הכרטיס במסוף שבנקודת המכירה. אמנם חברה זו מסרה כי הם נתקלו רק ב-25 מקרים של הונאת כרטיסי תשלום כתוצאה מגניבת נתונים אלו, אולם חברת Goodwill מסרה כי היא כבר לא משתמשת יותר בתוכנה של C&K בחנויותיה.

כעבור שבוע דווח על חברה נוספת שחוותה פריצה למערכותיה והדלפת מידע רב מהן, הרשת לממכר סנדוויצ'ים Jimmy John's אישרה ב-24 בספטמבר כי האקרים גנבו נתוני כרטיסי אשראי מלקוחותיה ב-216 מחנויותיה (מתוך 1,900). בהודעה שפורסמה באתרה מסרה החברה כי ב-30 ביולי נודע לה על אפשרות של תקרית אבטחה בה מעורבים כרטיסי אשראי בחלק מסניפיה.

הבדיקה, שנמסר כי עדיין נמשכת, העלתה פריצה ב-216 חנויות. באמצעות גנבת פרטי גישה של שרות הניתן לה על ידי צד שלישי, הגנבים השיגו שליטה על מערכות בנקודות המכירה והתקינו בהן נוזקה, ככל הנראה ב-1 ביולי 2014 למרות שלטענתה חלק קטן מהחנויות נפגעו כבר ב-16 ביוני. לטענת ההודעה הנוזקה הוסרה במרבית החנויות בין התאריכים 3-5 באוגוסט והותקנו מכשירים חדשים, למרות שנמסר על מספר חנויות שלא הסירו את הנוזקה עד ה-5 באוגוסט. עם זאת בכתבה על הארוע נטען כי הפושעים גנבו את המידע מקוראי כרטיסי אשראי בנקודות המכירה בין ה-16 יוני וה-5 ספטמבר השנה (חודש לאחר התאריך שציינה החברה בהודעתה).

לא צווין מספר הכרטיסים שנגנבו, אולם נמסר כי הכרטיסים שנפגעו הם רק אלו שהועברו בחנויותיה אלו ולא אלה שהוזנו ידנית או בצורה מקוונת וגם במקרה זה דווח על התקנת מכשירים חדשים אשר יצפינו את הנתונים. להבדיל מפרשת Goodwill, כאן לא צויין שמו של ספק השרותים בנקודות המכירה אשר בעטיו נגנבו פרטי הכרטיסים. אולם חוקר אבטחה שדיווח על הארוע כבר ב-31 ביולי, מסר שגנבת הכרטיסים ברשת נגרמה בשל התקפה על חברה בשם Signature Systems המספקת קוראי כרטיסי אשראי למסעדות. עוד נמסר כי בנקים הבחינו בתבנית של הונאות על כרטיסים בהם נעשה שימוש בחנויות הרשת.

אירועים אלו של פריצה לחברות המספקות שרותי קריאת כרטיסי אשראי והשתלת נוזקות השומרות את פרטי הכרטיס המועבר בקורא, הם חלק מתופעה נמשכת אשר סביר להניח כי בעת הקרובה נחשף למידע רב יותר אודותיה; מספר וזהות החברות שנפגעו, מידע שנגנב ואולי גם על זהותם האפשרית של העומדים מאחורי גל פשיעה קיברנטית זה.

הכותב, ד"ר טל פבל, הנו ד"ר למזרח תיכון, מנכ"ל חברת Middleeasternet לחקר איומי האינטרנט והסייבר, ראש התוכנית ללימודי פשיעה קיברנטית באוניברסיטת אריאל, ומרצה בתכנית לניהול מערכות מידע במכללה האקדמית תל-אביב יפו.